WBL – „Work based learning“

Ako učiteľka strednej odbornej školy pracujem už niekoľko rokov a vidím akou strastiplnou cestou tento typ vzdelávania prechádza. Nie je to len krupinský, či slovenský problém, ale celoeurópsky, o čom som sa presvedčila aj z konštatovania situácie v školstve iných európskych krajín.

Kontaktný seminár usporiadala Nemecká národná agentúra BiBB, ktorá má pod záštitou projekty realizované cez Erasmus+ v oblasti odborného vzdelávania, t.j. odborné pracovné stáže najmä žiakov, ale aj odborných učiteľov v hosťujúcej krajine. Jej cieľom na kontaktnom seminári bolo umožniť zoznámenie sa jednotlivých inštitúcií navzájom, či už samotným školám, alebo sprostredkovateľským organizáciám, alebo školiacim centrám (u nás neexistujú) pre ďalšiu spoluprácu. Každý účastník ešte pred seminárom vyplnil svoj profil, v ktorom boli základné informácie o inštitúcii - akú má pozíciu na úrovni odborného vzdelávania, aké sú cieľové skupiny, s ktorými a pre ktoré pracuje, akých partnerov hľadá a aké sú prvotné myšlienky pre budúci projekt. Takto sa podarilo vytvoriť kompendium 70 profilov zo 7 krajín – Nemecko, Grécko, Taliansko, Španielsko, Portugalsko, Slovensko, Lotyšsko, ktoré nám bolo vopred zaslané pre jednoduchšiu komunikáciu počas seminára. 

Seminár bol rozdelený na pracovnú a spoločenskú časť. Prednášajúci boli z Talianska a z Nemecka.

Prednášky boli v duchu analýzy, prečo je duálny systémodborného vzdelávania dôležitý

 

-         pripravuje budúcich odborníkov, ktorých je dnes málo v učňovských profesiách,

-         umožňuje talentovaným mladým ľuďom zamestnať sa a s remeslom v rukách podnikať,

-         kvalifikovaní pracovníci zabezpečia vyššiu produktivitu a väčšiu reputáciu firmy,

-         žiaci pracujú v reálnom pracovnom prostredí, kde sa tiež učia pracovnej disciplíne, reflektujú a riešia vzniknuté problémy, vyrábajú reálne výrobky, za ktoré sú zodpovední,

-         učia sa konkrétne príslušné výrobné metódy,

aké sú jeho výzvy, potrebynedostatky(napríklad odborní učitelia a majstri môžu stratiť zamestnanie, lebo odborný výcvik sa presunie do podnikov a dielne nebudú potrebné). Odborné vzdelávanie, ak chce ísť vpred, musí monitorovať reálne potreby trhu a  zakomponovávať ich do vlastných učebných osnov. Rovnako je nevyhnutná spolupráca nielen väčších priemyselných korporácií, ktoré väčšinou sídlia vo veľkých mestách, ale aj stredných a malých podnikov dostupnejších v kraji. Pre firmy si tento systém vyžaduje školiť odborníkov, akýchsi špeciálnych učiteľov, ktorí budú dozerať na praktické vyučovanie vo firme.

Po prednáškach sme sa rozdelili do pracovných skupín, ktoré pracovali pod odborným vedením členov národných agentúr zúčastnených krajín a začali sme navrhovať možné projekty budúcej spolupráce. Boli z rôznych oblastí, či už ako podporiť malé a stredné podniky pre duálny systém, ako zabezpečiť odborné vzdelávanie tých, ktorí prvú šancu premrhali (drogovo závislí, mladí na ulici), ako zaangažovať sociálne organizácie do spolupráce, či už s mladými, alebo dlhodobo nezamestnanými, ako vytvoriť dobrú spoluprácu medzi odbornými školami a firmami, a ako zatraktívniť odborné vzdelávanie. Vznikli aj malé projekty medzi jednotlivými školami, ktoré sa dohodli na konkrétnej spolupráci. Niektorí účastníci boli nováčikmi, iní už niekoľko rokov zabehnutí v tvorbe projektov.

Aby sa účastníci lepšie spoznali, v prvý deň sme sa zoznamovali prostredníctvom malých belgických čokolád rôznych chutí. Každý si vzal dve a hádal aká chuť čokolády sa skrýva v jeho tabličke. A keďže si nikto nebol úplne istý, musel sa o tabličku podeliť s partnerom v skupine (minimálne 4 národnosti v jednej skupine) a diskutovať o chuti. Zoznamovanie prehuplo do hlbšej úrovne na tzv. Európskom trhu, kde každý účastník priniesol buď nápoj alebo charakteristické potraviny svojho regiónu, spolu s prospektami kraja a školy. Celé pohostenie sa umiestnilo na jeden stôl, kde sa krajiny odlišovali svojimi vlajkami a družný rozhovor pokračoval chutnaním dobrôt a špecialít. Zároveň sme si pozerali vystavené plagáty a prospekty a informovali sa navzájom, čo ktorá inštitúcia prezentuje, o akú spoluprácu má záujem a vymenili si pracovné vizitky.

Aby v pohostinnosti nezaostala ani hostiteľská krajina, usporiadatelia pripravili pre účastníkov večeru s nemeckými špecialitami, po ktorej sme odišli na jeden zo 16 berlínskych vianočných trhov. 

Celé podujatie sprevádzala sympatická Rose svojou plynulou angličtinou a odbornosťou, akou viedla diskusie po prednáškach a flexibilný organizačný tím.

Dni práce a zoznamovanie ubehli veľmi rýchlo a teraz je už na každom z nás ako bude vyzerať naša ďalšia spolupráca. Ako účastník, oceňujem túto formu spolupráce a realizácie projektov – výmenných stáží pre žiakov a odborných učiteľov, lebo priamym rozhovorom je zdieľanie sa svojich nápadov, problémov a plánov efektívnejšie.

 

Text a fotografie: Ing. Anna Kulichová