Stredná odborná škola
obchodu a služieb, M. R. Štefánika 8, 963 01 Krupina
ŠKOLSKÝ PORIADOK
Účinnosť: od 1. 9. 2021
P r e
a m b u l a
Stredná odborná škola obchodu a služieb
je výberovou školou , kde sa žiak dobrovoľným
rozhodnutím rozhodol študovať na tejto škole a zaväzuje sa riadne
dochádzať do školy. Preto je povinný riadiť sa pokynmi vedenia a pedagogických
zamestnancov školy a školským poriadkom. V záujme naplnenia práva na vzdelanie
škola zabezpečí vnútorný chod školy, organizáciu života žiakov a podmienky pre
optimálne medziľudské vzťahy tak, aby čas strávený v škole bol maximálne
efektívne využitý z hľadiska vzdelávania a mimoškolskej činnosti .
Škola bude dôsledne dodržiavať
Deklaráciu práv dieťaťa a Listinu základných práv a slobôd vo vzťahu k žiakom,
učiteľom a ostatným zamestnancom školy .
VŚEOBECNÉ
USTANOVENIA
I.
Organizácia vyučovacieho dňa
1. Vyučovací proces sa riadi
rozvrhom hodín, ktorý schválilo riaditeľstvo školy. Rozvrh hodín je
povinný rešpektovať každý žiak a pedagogický zamestnanec.
2. Budova školy je otvorená v pracovných dňoch od 6.30hod. do 15.30
hod.
3. a) Teoretické vyučovanie sa uskutočňuje podľa časového harmonogramu:
0. hodina:
7.00 – 7.45
1. hodina: 7.50 – 8.35
2. hodina: 8.40 – 9.25
3. hodina: 9.45 – 10.30
4. hodina: 10.40
– 11.25
5. hodina: 11.35 –
12.20
Prestávka: obed 20 minút
6. hodina: 12.40 –
13.25
7. hodina:
13.30 – 14.15
8. hodina: 14.20
– 15.05
b) Praktické vyučovanie sa uskutočňuje podľa rozvrhu hodín a časového
harmonogramu
na pracoviskách školy resp. zmluvných
pracoviskách.
Začiatok vyučovania: 7.00
resp. 7.30 hod.
4. Žiak
prichádza do školy minimálne 10 minút pred začiatkom vyučovania.
4. Vyučovací proces je organizovaný v učebniach, odborných
učebniach, a telovýchovných priestoroch.
5. Vyučovací proces je
organizovaný v učebniach, odborných učebniach, pracoviskách praktického
vyučovania a telovýchovných priestoroch.
6. V jeden vyučovací deň môže mať žiak najviac 8
vyučovacích hodín.
7. Rodičia môžu úradné
záležitosti vybavovať denne na sekretariáte školy.
8. Informácie o
prospechu a správaní žiaka podáva rodičom triedny učiteľ najmä na triednej
schôdzi rodičovského združenia a každý mesiac v deň a hodinu na to určenú, ktorá je zverejnená na stránke
školy.
9. Stretnutie s vyučujúci
jednotlivých predmetov, je potrebné si vopred dohodnúť , okrem celoškolských stretnutí rodičov a pedagogických zamestnancov
školy, ktoré sa konajú dvakrát ročne .
10. Informácie formou elektronickej žiackej knižky, má rodič
neplnoletého žiaka
k dispozícii prostredníctvom
prístupového kódu. Plnoletý žiak len po súhlase o
informovaní.
12. Aktuálne výchovné - vzdelávacie problémy sa riešia bezodkladne so
žiakom, vedením školy a zákonnými
zástupcami pri neplnoletých žiakoch.
13. Rodič si môže dohodnúť stretnutie
a konzultácie aj s výchovným
poradcom školy.
14. Stretnutie s riaditeľkou školy je
potrebné vopred si dohodnúť telefonicky, mailom,
prípadne na sekretariáte školy.
II. Práva a povinnosti žiakov a ich zákonných zástupcov
Žiak má právo:
A. V oblasti výchovy a
vzdelávania:
1. na rovnoprávny prístup k vzdelávaniu,
2. na vzdelávanie v štátnom a materinskom jazyku,
3. na bezplatné vzdelanie, zapožičanie učebníc a učebných
textov,
4. na individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti, nadanie
a zdravotný stav,
5. na úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej
a etnickej príslušnosti,
6. na kvalifikované vzdelávanie podľa školského vzdelávacieho
programu vo zvolenom študijnom alebo učebnom odbore,
7. na poskytovanie poradenstva a služieb spojených
s výchovou a vzdelávaním,
8. na organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho
veku, schopnostiam, záujmom a zdravotnému stavu v súlade so zásadami
psychohygieny,
9. na výchovu a vzdelávanie v bezpečnom
a hygienickom prostredí,
10. viesť
aktívny a tvorivý dialóg s učiteľmi a vedením školy v duchu zásad humanity a
demokracie,
11. na
ohľaduplnosť a slušné správanie zo strany učiteľov a spolužiakov,
12. na
informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov,
13. uchádzať
sa o členstvo v žiackej rade,
14. požiadať
o sociálne štipendium, ak spĺňa stanovené predpoklady,
15. využívať
na základe povolenia riaditeľa školy školský rozhlas, nástenky, športoviská,
iné priestory a vybavenie školy aj v čase
mimo vyučovania,
16. žiaci,
ktorí sú zdravotne znevýhodnení a so zdravotnými obmedzeniami, žiaci so
špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami majú právo na zvláštnu starostlivosť
a vzdelávanie s využitím špeciálnych foriem a metód ,ktoré
zodpovedajú ich potrebám, aby dosiahli čo najvyššiu mieru samostatnosti a mohli
viesť plnohodnotný život.
B. V oblasti organizácie vyučovania:
1. podľa vlastného záujmu sa zapojiť do záujmovej činnosti,
zúčastňovať sa školských a mimoškolských výchovno-vzdelávacích, kultúrnych
a športových podujatí za účelom
reprezentácie školy, mesta a pod. ,
2. požiadať o opakovanie
ročníka, ak neprospel a nevykonal úspešne komisionálnu skúšku, na
základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu,
3. prerušiť štúdium, a to až na dobu do 3 rokov, na základe
písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu riaditeľovi školy. Po
uplynutí času prerušenia štúdia žiak pokračuje v tom ročníku, v ktorom bolo
štúdium prerušené. Ak štúdium prerušil po ukončení jedného ročníka, pokračuje v
štúdiu ročníkom nasledujúcim. Ak čas prerušenia uplynie v priebehu školského
roka, umožní riaditeľ školy žiakovi dodatočne vykonať komisionálne skúšky za
príslušné obdobie,
4. ukončiť prerušené štúdium aj pred uplynutím určenej doby
prerušenia,
5. prestúpiť na inú strednú školu so súhlasom riaditeľa školy,
do ktorej má záujem prestúpiť, na základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho
zákonného zástupcu,
6. zanechať štúdium, ak žiak skončil povinnú školskú dochádzku,
na základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu,
7. zúčastňovať sa na akciách organizovaných školou v čase
vyučovania i mimo
vyučovania,
8. využiť služby výchovného poradcu a školského psychológa,
9. požiadať o individuálny učebný plán, pokiaľ ide o mimoriadne
nadaného a talentovaného žiaka,
prípadne zo závažných dôvodov, ktoré posúdi riaditeľ školy,
10. žiak
so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na výchovu
a vzdelávanie s využitím špecifických metód a foriem, ktoré
zodpovedajú jeho potrebám a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré
túto výchovu a vzdelávanie umožňujú,
11. ak
sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní pre vopred známy dôvod, má právo
vyžiadať si povolenie:
a) uvoľniť žiaka z poslednej vyučovacej hodiny môže povoliť
príslušný vyučujúci, uvoľniť žiaka z jednej vyučovacej hodiny v priebehu dňa
môže povoliť triedny učiteľ resp. vyučujúci,
b) uvoľniť žiaka z jedného vyučovacieho dňa môže povoliť triedny
učiteľ,
c) uvoľniť z viacerých dní povoľuje riaditeľ školy na základe
písomnej žiadosti plnoletého žiaka alebo zákonného zástupcu žiaka,
12. ak sa
žiak z vážnych dôvodov nemohol pripraviť na vyučovanie, má právo sa ospravedlniť príslušnému vyučujúcemu na
začiatku vyučovacej hodiny, ospravedlnenie počas hodiny vyučujúci nemusí
akceptovať,
13. žiak má právo byť volený
do žiackej školskej rady a spolupodieľať sa na chode
školy
14. zákonný zástupca má právo
byť informovaný o dochádzke svojho dieťaťa do školy,
prostredníctvom triednych učiteľov a MOV
15. žiak má právo uchádzať sa
o prácu /brigádu/, na jednotlivých úsekoch odborného
výcviku,
po skončení vyučovania,
16. plnoletý žiak je povinný
podrobiť sa kontrole na nepovolené látky
pracovníkom
povereným dozorom dodržiavania
predpisov OBP a zdravia v škole, rešpektovať
jeho pokyny a pokyny
pedagogického dozoru, ak sa jedná o neplnoletého žiaka
bude k tomuto úkonu prizvaný zákonný zástupca.
C. V oblasti hodnotenia a
klasifikácie:
1. po vypracovaní písomnej práce resp. grafickej práce byť
oboznámený s výsledkom klasifikácie do 14 dní,
2. nahliadnuť do svojej opravenej písomnej práce resp. grafickej
práce (aj jeho zákonný zástupca),
3. na informáciu o priebežnej klasifikácii,
4. poznať kritéria hodnotenia na jednotlivých vyučovacích
predmetoch na začiatku klasifikačného obdobia,
5. na zdôvodnenie klasifikácie a analýzu chýb v písomných a
grafických prácach,
6. so súhlasom riaditeľa školy vykonať komisionálnu skúšku na
základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu,
7. ak žiak alebo jeho zákonný zástupca má pochybnosti o
správnosti klasifikácie na konci I. a II. polroka, môže do troch dní odo dňa,
odkedy sa dozvedel o jej výsledku, požiadať riaditeľa školy o komisionálne
preskúšanie,
8. rodičia
majú právo prostredníctvom rodičovských triednych schôdzok byť pravidelne
informovaní
o svojom dieťati, min. 2x do roka
D. V oblasti dodržiavania ľudských
práv:
· žiak
má byť za každých okolností medzi prvými, ktorým sa poskytuje ochrana a pomoc,
· preto
má žiak právo na kompetentný dozor zo strany pedagogických zamestnancov,
· na
ochranu pred šikanovaním a ubližovať si navzájom,
· privlastnenie
si cudzej veci sa klasifikuje ako krádež,
· cez
prestávky je zakázané vybavovať si vzájomné
osobné nezhody,
· je
prísne zakázané šikanovať spolužiakov
a akokoľvek ich vydierať ,
Šikanovanie
Podľa smernice MŠVVaŠ SR č. 36/2018 k prevencii
a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach sa
šikanovaním rozumie:
a) správanie žiaka,
ktorého úmyslom je ublíženie, ohrozenie alebo zastrašovanie iného žiaka alebo
b)
úmyselný spravidla opakovaný útok voči žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z
rôznych dôvodov nevedia alebo nemôžu účinne brániť.
A.Hlavné znaky šikanovania:
1. Zjavný
úmysel ublížiť druhému, či už fyzicky alebo psychicky. Útok môže byť fyzický ,
alebo slovný, osobným kontaktom , alebo prostredníctvom sociálnych sietí.
2. Útočníkom
môže byť jedna osoba alebo skupina osôb. Spolužiak, alebo iný žiak školy,
rovnako môže byť útočníkom pedagogickí
zamestnanec školy.
3.
Opakované incidenty voči jednej , alebo
viacerým osobám. Šikanovaní môžu
byť žiaci školy, ale rovnako aj pedagogickí zamestnanci zo strany žiakov .
B. Prejavy šikanovania:
Verbálne
a fyzické ponižovanie, posmech, prezývky, nadávky, hrubé žarty, kritika,
strkanie, kopanie, vyžadovanie služieb, peňazí, predmetov, jedla od šikanovaného,
vyhrážanie sa násilím , bitie, verbálne a fyzické ponižovanie alebo
akékoľvek agresívne správanie voči spolužiakom. Napadnutý žiak o týchto
skutočnostiach ihneď informuje triedneho
učiteľa, výchovného poradcu, školského
psychológa, riaditeľa školy.
Pedagogickí a odborní zamestnanci zabezpečia anonymitu a ochranu
napadnutého žiaka.
C. Kyberšikanovanie:
Je
priama forma šikanovania, pri ktorej ide o zneužitie informačných -komunikačných technológii
(najmä telefónu, tabletu, internetu a sociálnych sietí) na úmyselné
ohrozenie, ubližovanie, zastrašovanie, veľmi často s prejavmi iných
foriem šikanovania.
Akákoľvek
forma šikanovania môže napĺňať skutkovú
podstatu trestného činu alebo priestupku.
D. Prevencia šikanovania:
1. Aktívnym
posilnenie demokracie v triede a v škole, kde každý žiak má právo na svoj názor
a miesto v kolektíve, má právo byť volený do triednej samosprávy a zúčastňovať sa na živote. Bez rozdielu,
farby pleti, náboženstva, sociálneho postavenia a pôvodu.
2. Pedagogickí zamestnanci
pravidelne komunikujú so žiakmi, majú záujem
o ich
názory a priania. Rešpektujú
ich postoje a akceptujú otvorenú diskusiu v triede a
otvorené vyjadrenie svojich
názorov.
4. Výchovný
poradca zabezpečí spoločne
s koordinátorom nežiaducich javov a školským psychológom prednášky, besedy
a workshopy na utváranie si správnych postojov k životu.
5. Informovaním
žiakov na triednych schôdzkach upevňovať v žiakoch pocit, že v škole je
vždy niekto, kto mu pomôže v ťažkej životnej situácii.
6.
Vzdelávaním žiakov posilňovať ich zdravé
sebavedomie a odbúravať strach z násilných prejavov
v spoločnosti.
7.
Aktívne zapájať žiakov do žiackej samosprávy, tak aby sa zúčastňovali
na aktivitách školy mimo vyučovania a rovnako ich aktívne tvorili .
E. Šikanovanie môže
napĺňať skutkovú podstatu trestného činu alebo priestupku:
1.Žiak, ktorý je
agresorom, môže byť trestne stíhaný najmä za trestný čin :
a) ublíženia na zdraví,
b) obmedzovania osobnej slobody,
c) lúpeže,
d) vydierania,
e) hrubého nátlaku,
f) nátlaku,
g) porušovania domovej slobody,
h) sexuálneho násilia,
i) sexuálneho zneužívania,
j) krádeže,
k) neoprávneného užívania cudzej veci,
l) poškodzovania cudzej veci,
m) nebezpečného vyhrážania sa,
n) nebezpečného prenasledovania,
o) výroby detskej pornografie,
p) rozširovania detskej pornografie,
q) prechovávania detskej pornografie a účasť
na detskom pornografickom predstavení, r) ohovárania.
2.Šikanovanie môže napĺňať skutkovú podstatu
priestupku proti občianskemu spolunažívaniu, alebo priestupku proti majetku.
3. Skutočnosť, že fyzická osoba nie je trestne
zodpovedná z dôvodu nízkeho veku, nie je prekážkou na podanie žaloby vo veci
náhrady škody, ktorú žiak spôsobil na majetku alebo vo veci náhrady ujmy, ktorú
žiak spôsobil na zdraví. Zákonný zástupca žiaka a žiak zodpovedajú za škodu
spoločne a nerozdielne.
4.Pedagogický
zamestnanec alebo odborný zamestnanec, ktorému je známy prípad šikanovania a
neprijme žiadne opatrenie, môže byť stíhaný najmä za trestný čin:
a) neprekazenia trestného činu,
b) neoznámenia trestného činu
c) ublíženia na zdraví.
F. Prevencia
šikanovania sa zabezpečuje na škole
najmä formou
a) prostredníctvom výchovno-vzdelávacieho
procesu vrátane pozitívneho vplyvu osobnosti pedagogického zamestnanca a
odborného zamestnanca v rámci každodenného vyučovania, obsahového
zamerania a didaktiky predmetov a prierezových tém kde sa zabezpečuje vplyv na
:
1. osobný a sociálny rozvoj každého žiaka,
2. prostredníctvom mediálne výchovy
3. multikultúrna výchova – účasť na aktivitách
v rámci krajín EÚ/Erasmus projekty, poznávanie iných kultúr/,
4. ochrana života a zdravia, oboznámenie sa so
zdravým životným štýlom
5. výchova a vzdelávanie k ľudským právam, a oboznámením
sa ľudskými právami, právami dieťaťa,
,
6. výchova k občianstvu osvojenie si
práva a povinností občana SR/Ústav SR/,
7. boj proti extrémizmu,
8. výchova k manželstvu a rodičovstvu,
9. vzájomných súťaží, hier, prednášok alebo
diskusií organizovaných školou alebo organizovaných inými relevantnými
subjektmi / Študentská rada/.
10. riaditeľ školy,
koordinátor prevencie a triedny učiteľ priebežne informujú zákonných zástupcov,
opatrovníka, osoby, ktorým súd zveril dieťa do osobnej starostlivosti, alebo
zariadenie, v ktorom je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu o
preventívnych činnostiach školy.
11.pri realizácii
preventívnych činností školy riaditeľ školy, koordinátor a školský
psychológ, výchovný poradca vypracujú na
začiatku školského roka plán prevencie aktivít, ktoré zabezpečia osobný
a sociálny rozvoj každého žiaka,
12.riaditeľ školy,
koordinátor prevencie a výchovný poradca vopred preveria navrhované
preventívne činnosti školy s cieľom predísť nežiaducemu vplyvu neodborných
činností, ako aj škodlivému vplyvu kultov, siekt či extrémistických organizácií
na žiakov,
G.Riaditeľ školy oboznamuje s podstatou,
formami a nebezpečnými dôsledkami šikanovania
1. všetkých žiakov
príslušnej školy a ich zákonných zástupcov/školský poriadok/, b) zamestnancov
školy príslušnej školy,
2. osoby, ktoré sa
osobne starajú o dieťa,
3. zariadenie, v ktorom
je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu.
Opatrenia na riešenie šikanovania
Opatreniami na riešenie
šikanovania pre obeť a jej zákonných zástupcov:
1. vyhľadať
individuálnu odbornú starostlivosť,
2. zabezpečenie
skupinového intervenčného programu v spolupráci s centrom CPPPaP,
3. zaistenie bezpečia
obete,
4. zabezpečenie
informovania a poradenstva o šikanovaní v zmysle Smernice MŠVVaŠ SR č.36 čl.7.
5.v prípade podozrenia
na spáchanie trestného činu sa uvedené ohlasuje orgánom činným v trestnom
konaní, Smernice MŠVVaŠ SR č.36 Čl. 6
6.v prípade podozrenia
na spáchanie priestupku sa uvedené ohlasuje príslušnému okresnému úradu.
Ďalej riaditeľ školy
postupuje podľa Smernice č. 36/2018 MŠVVaŠ SR, k prevencii a riešeniu šikanovania detí a
žiakov v školách a školských zariadeniach
7. pedagogický
zamestnanec alebo odborný zamestnanec je povinný šikanovanie, alebo podozrenie
zo šikanovania medzi žiakmi bezodkladne riešiť a každej jeho obeti bezodkladne
poskytnúť pomoc.
8. Pri podozrení na
šikanovanie žiaka spolupracujú riaditeľ školy, koordinátor prevencie, výchovný
poradca, ďalší pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci s rodinou obete a
s rodinou agresora.
9. Pedagogickí zamestnanci
a odborní zamestnanci dbajú pri rozhovore so zákonným zástupcom obete, agresora
alebo svedka najmä na zachovanie dôvernosti informácií.
Sociálnoprávna ochrana detí
A) Riaditeľ školy zabezpečí:
1. systémové aktivity
školy v oblasti prevencie šikanovania. Vzdelávanie a zapájanie sa do
projektov poskytujúcich vzdelanie žiakov a PZ , ktoré eliminuje nežiadúce
správanie sa žiakov a PZ.
h)Pri príprave a
realizácii celoškolskej stratégie sa
bude klásť dôraz najmä na :
1. vytvárať pozitívne
prostredie v škole,
2. podporovať pro sociálne
správanie a vzťahy žiakov ,
3. rovnocenne
a spravodlivo klásť dôraz na, dodržiavanie
pravidiel správania sa určených v školskom poriadku , vrátane sankcií za
ich porušenie.
B) V prípade potreby pomoci žiaci môžu vyhľadať:
1. triedneho učiteľa, ktorý zabezpečí bezpečnosť napadnutého
žiaka a bude informovať nadriadeného (riaditeľa školy, zástupca riad. školy).
2. výchovného poradcu, ktorý zabezpečí bezpečnosť napadnutého
žiaka a bude informovať nadriadeného a zákonných zástupcov dieťaťa
3. nadriadeného (riaditeľa školy, zástupca riad. školy).
4. školského psychológa, ktorý zváži riešenie podľa obsahu
zverenej informácie ( spolupráca s CPPP),
5. zástupcov riaditeľa školy,
6. detskú linku istoty /24 hodín denne/ - č. tel.: 0800 500
500.,
7. linka
detskej dôvery https://www.linkadeti.sk/domov,
8. linka
dôvery Nezábudka https://www.dusevnezdravie.sk/linky-pomoci,
9. internetové linky dôvery https://ipcko.sk, https://www.stalosato.sk/,
http://nenormalne.sk/,linka detskej istoty http://www.ldi.sk,online poradňa (LIVECHAT) pomoci obetiam trestných činov,
ktorej ikonka sa nachádza v pravom spodnom rohu na stránke www.prevenciakriminality.sk.,
10. psychologická internetová poradňa pre
mladých ľudí so zdravotným znevýhodnením https://dobralinka.sk/.
1. Škola alebo školské zariadenie podľa
zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 36/2005 Z. z.“), zákona č.
305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č.
305/2005 Z. z.“) a vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 543/2005 Z. z. o
Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy,
Špecializovaný trestný súd a vojenské súdy v znení neskorších predpisov sú
povinné:
a.) predkladať súdu v lehotách ním určených správy o
maloletom dieťati zamerané najmä na účinnosť súdom uloženého výchovného
opatrenia vo vzťahu k dôvodu, pre ktorý bolo opatrenie uložené, s prípadným
odporúčaním na zrušenie uloženého výchovného opatrenia, ak už splnilo svoj
účel, s odporúčaním na opakované uloženie toho istého výchovného opatrenia, na
uloženie iného vhodného výchovného opatrenia, alebo, ak je to potrebné v záujme
maloletého dieťaťa, aj s odporúčaním dočasnej úpravy jeho pomerov spôsobmi
uvedenými v zákone č. 36/2005 Z. z.,
b) poskytovať súčinnosť orgánom
sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (orgánom ochrany) a zariadeniam
zriadeným na výkon rozhodnutia súdu pri výkone opatrení sociálnoprávnej ochrany
detí a sociálnej kurately u detí,
c. poskytovať bezplatne orgánu ochrany informácie na
účely overenia úrovne starostlivosti o dieťa,
d. poskytovať súčinnosť obciam a vyšším územným celkom
pri plnení ich samosprávnej pôsobnosti v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a
sociálnej kurately u detí uvedených v § 75 a § 76 zákona č. 305/2005 Z. z.,
e. spolupracovať podľa § 94 ods. 5 zákona
č. 305/2005 Z. z. s orgánmi ochrany pri hodnotení a riešení situácie dieťaťa
alebo pomoci deťom, ktoré sú týrané, pohlavne zneužívané, zanedbávané alebo u
ktorých sa to dôvodne predpokladá; ak súd povolil orgánu ochrany vstup do
obydlia na účel preverenia informácie, že by dieťa mohlo byť vystavené
ohrozeniu života, zdravia alebo neľudskému alebo zlému zaobchádzaniu,
zamestnanec orgánu ochrany je oprávnený v sprievode policajta vstúpiť do
obydlia a preveriť stav dieťaťa aj spolu s ústne alebo elektronicky vopred
prizvaným zástupcom školy alebo školského zariadenia, v prípade, ak tento môže
napomôcť prevereniu stavu dieťaťa a súhlasí so svojou účasťou.
2. Ak na základe informácií školy alebo školského
zariadenia vznikne dôvodné podozrenie, že dieťa alebo žiak je týrané,
zneužívané alebo ten, kto je povinný sa o dieťa osobne starať, túto povinnosť
zanedbáva, škola alebo školské zariadenie oznámi tieto informácie podľa povahy
a závažnosti orgánu činnému v trestnom konaní a úradu práce, sociálnych vecí a
rodiny.
3. V súvislosti s nadobudnutím účinnosti
vyhlášky Ministerstva spravodlivosti SR č. 207/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú
podrobnosti výkonu rozhodnutia vo veciach maloletých upozorňujeme na
ustanovenie § 12 citovanej vyhlášky, ktoré popisuje súčinnosť školy, školského
zariadenia a zamestnávateľa v mieste výkonu praktického vyučovania. Riaditeľov
uvedených inštitúcií požiada súd o súčinnosť spravidla 24 hodín pred výkonom
rozhodnutia, ak možno dôvodne predpokladať, že dieťa sa má odňať v priestore
školy, školského zariadenia alebo zamestnávateľa v mieste výkonu praktického
vyučovania. Súčinnosťou riaditeľa sa rozumie poskytnutie informácie o priebehu
výchovno-vzdelávacieho procesu v čase výkonu rozhodnutia, možnosti odňatia
dieťaťa v takých priestoroch, aby priebeh výkonu rozhodnutia bol čo najviac
šetrný a bol najmenšou ujmou pre dieťa, aby pri výkone neboli prítomné iné deti
a ani ich zákonní zástupcovia.
Pedagogický dozor
-sa
vykonáva počas prestávok v škole na TV a OV podľa rozpisu, ktorý je k nahliadnutiu u zástupcu školy.
Dozor zabezpečuje dohľad nad správaním žiakov, aby nepresahovalo dovolené konanie žiakov v rámci
bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov školy a ochrany majetku školy.
III. Povinnosti žiakov
A. Dochádzka
žiakov do školy
1. Žiak dochádza do školy pravidelne a včas (min. 10 minút pred
začiatkom vyučovacej hodiny), podľa
určeného rozvrhu hodín.
2. Ak sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní pre chorobu, vážnu
rodinnú udalosť, lekárom nariadený zákaz dochádzky do školy, mimoriadne
nepriaznivé poveternostné podmienky, náhle prerušenie premávky hromadných
dopravných prostriedkov, je plnoletý žiak alebo zákonný zástupca žiaka povinný
v prvý deň absencie oznámiť triednemu učiteľovi osobne alebo telefonicky dôvod
neprítomnosti resp. nechať oznam na sekretariáte školy.
3. Triedny učiteľ ospravedlní neprítomnosť žiaka na vyučovaní na
základe ospravedlnenia podpísaného zákonným zástupcom alebo lekárom,
u plnoletého žiaka na základe vlastného písomného ospravedlnenia,
bezodkladne po nástupe do školy. Dodatočne predložené potvrdenie nemusí triedny
učiteľ akceptovať.
4. Ak žiak nebude postupovať podľa bodov 2. – 3., bude jeho
absencia považovaná za neospravedlnenú a môže mu byť uložené výchovné
opatrenie alebo znížená známka zo správania.
5. Riaditeľ školy môže oslobodiť žiaka z vyučovania povinného
predmetu alebo od telesných úkonov spojených s vyučovaním niektorých
predmetov na základe vyjadrenia príslušného lekára, ak ide o žiaka so
zdravotným znevýhodnením na základe vyjadrenia posudkového lekára sociálneho
zabezpečenia. Žiak oslobodený od telesnej
výchovy na základe potvrdenia od lekára nie je oslobodený od účasti na hodinách
telesnej výchovy.
6. Riaditeľ školy nemôže oslobodiť žiaka na celý školský rok
alebo jeho prevažnú časť od vyučovania povinných predmetov, ktoré majú
rozhodujúci význam pre odborné zameranie žiaka. Tieto povinné predmety určuje
riaditeľ školy.
7. Žiak je v odborných učebniach a telovýchovných priestoroch
povinný byť oblečený a obutý v
predpísanom odeve.
8. Žiak počas vyučovacej hodiny môže opustiť triedu len so
súhlasom vyučujúceho.
9. Žiak sa z budovy školy môže vzdialiť iba z dôvodu, ktorý
súvisí s organizáciou vyučovacieho procesu. Z iných závažných dôvodov môže žiak
opustiť budovu školy na základe písomného súhlasu v prípade plnoletosti
svojho, alebo zákonného zástupcu, ktorý o to požiada triedneho učiteľa,
prípadne vedenie školy.
10. Požiadať
o uvoľnenie žiaka môže zákonný
zástupca a plnoletý žiak: triedneho
učiteľa na jeden deň, na dlhšiu dobu
riaditeľa školy písomne .
11. Uvoľnenie
žiaka z vyučovacej hodiny môže len
vyučujúci príslušného predmetu .
12. Ak sa
žiak nemôže zúčastniť vyučovania pre nepredvídané dôvody, zákonný zástupca,
alebo plnoletý žiak túto skutočnosť bezodkladne oznámi triednemu učiteľovi do
24 hodín =1 pracovný deň telefonicky, alebo písomne mailom.
13. V prípade,
že tak zákonný zástupca žiaka neučiní, neprítomnosť sa bude považovať za
neospravedlnenú .
14. Neprítomnosť
na vyučovaní je hrubým porušením školského poriadku a je dôvodom na
výchovné opatrenie voči žiakovi.
V prípade žiaka s povinnou školskou dochádzkou je 15
neospravedlnených hodín, dôvodom na
oznámenie odboru sociálnych vecí – OU PSVaR SR podľa miesta trvalého pobytu
zákonného zástupcu.
15. Zo
školskej akcie organizovanej mimo školských budov, ktorá sa končí neskôr ako
povinné školské vyučovanie (napr. exkurzie), môžu žiaci odísť len na základe
povolenia pedagogického dozoru.
B. Správanie sa žiakov na vyučovaní
1. Žiak prichádza na vyučovanie a všetky školské akcie načas,
riadne pripravený, so všetkými učebnými
pomôckami, ktoré podľa rozvrhu potrebuje. Povinne sa zúčastňuje na činnostiach.
Ktoré organizuje škola v čase riadneho vyučovania, napr.na výchovných
koncertoch, filmových predstaveniach, exkurziách, odbornej praxi, odbornom
výcviku vo firmách, odborných stážach v rámci programu Erasmus Plus. a všetkých školských aktivitách.
2. Žiak je povinný zúčastniť sa v plnom rozsahu na všetkých
cvičeniach a kurzoch, ktoré sú súčasťou ŠkVP(účelové cvičenia, kurzy
zimných a letných športov, Kurzu ochrany života a zdravia .
Neospravedlnenú včasnú neúčasť na kurze, stážach a iných školských
akciách, ktoré sú spojené s finančným poplatkom je žiak resp. jeho zákonný
zástupca povinný škole nahradiť.
3. Žiak prichádza do školy vhodne ,nevýstredne a čisto oblečený.
Na hodiny telesnej výchovy si podľa pokynov učiteľa nosí čistý cvičebný úbor
a obuv, ktoré mu umožňujú bezpečne cvičiť.
4. Žiak je povinný nosiť do školy školské pomôcky
a potreby podľa rozvrhu hodín
a pokynov učiteľov. Na vyučovaní
správa slušne, počas vyučovacej hodiny vypína mobilné telefóny
a nenarušuje priebeh hodiny.
5. Nepovolené činnosti :
a) Používať mobilný telefón, MP prehrávače,
tablet, notebook, resp. inú
mediálnu techniku počas vyučovacej hodiny.
Používaním sa rozumie
telefonovať, písať správy, používať MP
prehrávače, natáčať video,
fotiť, používať iné funkcie. Mobilný telefón
musí byť uložený v taške.
b) žiak môže používať mobilný telefón, MP
prehrávače, tablet, notebook,
resp. inú mediálnu techniku počas vyučovacej
hodiny len so súhlasom
vyučujúceho,
c) počas vyučovania a počas školských aktivít
žiak nesmie
zhotovovať vizuálne a zvukové záznamy bez
povolenia vyučujúceho,
snímať a nahrávať zamestnancov školy a žiakov
akoukoľvek
audiovizuálnou technikou,
d) podvádzať, napomáhať pri podvádzaní,
našepkávať a správať sa iným
nevhodným spôsobom počas vyučovania.
a) žiaci sú počas vyučovania chránení pred
prejavmi akýchkoľvek foriem a
prejavov násilia,
b) každý zamestnanec školy, ktoré má pravidelný kontakt s deťmi v oblasti
výchovy a vzdelávania, má povinnosť rozvíjať ich kompetenciu a „konať v
najlepšom záujme dieťaťa“.
c) žiak nebude postihovaný za to, že si
uplatní svoje práva vo vzťahu
k PZ a NZ,
d) vhodnou formou vzdelávania sa žiakom
zvýši informovanosť v oblasti najčastejších ohrození bezpečnosti mladých ľudí,
ktoré sa prejavuje formami ako sú obchodovania s deťmi: sexuálne
vykorisťovanie, pracovné vykorisťovanie, nútené žobranie, nútené sobáše.
e) vzdelávaním a aktivitami sa výši povedomie o schopnostiach a prínose
osôb so zdravotným postihnutím, ako aj
ich prínosu pre pracovisko a trh práce.
6. V škole a na podujatiach organizovaných školou žiak dodržiava
zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a riadi sa pokynmi zodpovednej
osoby. So zásadami BOZP, PO a CO je žiak preukázateľne oboznámený na
začiatku školského roku. Do školy má prísne zakázané nosiť zápalky, zapaľovače,
nože a iné zbrane a ich napodobneniny, chemikálie, tabakové výrobky,
alkohol, výbušniny a iné nebezpečné látky a predmety s ktorými
by mohol ohroziť bezpečnosť a zdravie sebe a iným účastníkom
vyučovacieho procesu.
a. Porušenie
zákazu sa rieši nasledovne:
I. predvolaním zákonných zástupcov do školy
II. pohovorom
so školským psychológom
III. znížením
známky so správania - podľa závažnosti priestupku a opakovanom porušení
IV. oznámením na príslušné
protidrogové centrum-podľa závažnosti priestupku a opakovanom porušení
V. nahlásením na odbor
sociálnych vecí a rodiny -podľa závažnosti
priestupku a opakovanom porušení
VI. oznámením policajnému
zboru -podľa závažnosti priestupku a opakovanom porušení
7. Na odbornom výcviku a odbornej praxi sa správa
v súlade s predpismi Ochrany bezpečnosti a zdravia pri práci,
hygienickými predpismi, zásadami ochrany
majetku školy a správania sa na praktickom vyučovaní. Žiaci sú s týmito predpismi preukázateľné
oboznamovaní dvakrát ročne.
8. Na všetkých podujatiach, organizovaných mimo budovy školy
(telovýchovné kurzy, účelové cvičenia, kultúrne a športové podujatia, exkurzie,
školské výlety a pod.), sa žiaci riadia príslušnými bodmi školského poriadku a pokynmi pedagogického dozoru.
9. Pred každou školskou akciou sú žiaci poučení
o pravidlách správania sa na akcii ako aj zodpovednosti za svoje
správanie. Pri neplnoletých žiakoch je vždy
účasť žiaka dokladovaná súhlasom zákonného
zástupcu.
10. Ak sa
v triede alebo odbornej učebni nachádza poškodený majetok, žiaci sú povinní
túto skutočnosť nahlásiť triednemu učiteľovi, prípadne príslušnému vyučujúcemu.
Žiak, ktorý poškodil školský majetok, je povinný túto škodu uhradiť, v prípade
úmyselného poškodenia bude žiakovi
udelené výchovné opatrenie.
11. Pred
opustením triedy žiak urobí na svojom pracovnom mieste poriadok.
12. V súlade
s hygienickými predpismi a predpismi bezpečnosti a ochrany
zdravia je povinnosťou žiaka prezúvať sa na vyučovanie.
13. V súlade
s pravidlami o bezpečnosti a ochrane zdravia je žiakom školy
zakázané chodiť na hodiny TEV s dlhými nechtami ,dievčatám nevhodne
nalíčeným.
14. Žiaci
zdravia všetkých zamestnancov školy pozdravom „Dobrý deň“(„Dobré ráno, Dovidenia“).
Žiak oslovuje všetkých zamestnancov školy „pán-pani“ s pridaním funkcie, ktorú zamestnanec zastáva. Riaditeľ, zástupca, učiteľ, psychológ,
sekretárka, ekonómka, školník, kuchárka. Zoznam a pracovné pozície
zamestnancov s fotografiami sú na stránke školy .
15. Žiak
je povinný dodržiavať pravidlá používania skriniek :
a) žiak si vezme od
triedneho učiteľa kľúč od skrinky,
b) žiak na konci školského roka odovzdá triednemu učiteľovi
kľúčik od vyčistenej skrinky,
c) žiak používa skrinku na uloženie osobných vecí a udržiava
v nej čistotu a poriadok,
d) žiak má povinnosť
zaplatiť zálohu 5.- eur, ktorá sa použije pri strate kľúča, alebo poškodení skrinky,
e) poškodenie skrinky, jej olepenie, popísanie, poškriabanie je
hrubým porušením školského poriadku,
f) v prípade
mimoriadnej situácie(označenie skrinky policajným psom cvičeným na
zisťovanie nepovolených látok), je skrinka
komisionálne otvorená, za
prítomnosti žiaka, krajnom prípade aj za jeho neprítomnosti.
C.
Správanie sa žiakov cez prestávky
1. Cez prestávku si žiak pripraví pomôcky na ďalšiu vyučovaciu
hodinu, správa sa slušne, neohrozuje zdravie svoje ani zdravie svojich
spolužiakov a vyučujúcich, umožní spolužiakom nerušene sa pripravovať na
nasledujúcu hodinu.
2. Na odbornom výcviku a odbornej praxi sú prestávky
prispôsobené pracovným činnostiam, pracovnému času pracovísk a na
prestávku odchádza žiak len po uvoľnení
majstrom OV, alebo inštruktorom OV .
3. Počas prestávok môžu žiaci navštíviť školský bufet za
predpokladu, že nebudú meškať na začiatok vyučovacej hodiny.
4. Do zborovne školy môžu vojsť žiaci len v nutných prípadoch,
aj to len v sprievode učiteľa.
5. Na vybavovanie administratívnych záležitostí v škole
využíva žiak určený čas, ktorý je
zverejnený na sekretariáte školy.
6. Žiak sa cez prestávky správa v súlade s morálnymi
zásadami správania sa na verejnosti a zariadeniu školy sa správa šetrne,
vyvaruje sa akéhokoľvek poškodenia.
7. Akékoľvek správanie , ktoré nie je v súlade
s pravidlami sa školského poriadku a poriadku správania sa na
odbornom výcviku a odbornej praxi sa postihuje výchovnými
postihmi, ktoré odsúhlasuje
pedagogická rada školy.
D.
Odchod žiakov zo školy
1. Pred odchodom z učebne žiak zanechá svoje miesto
upratané (stolička vyložená na lavicu, pomôcky , ktoré používal uložené na
miesto na to určené , smeti a prípadný odpad správne umiestnený do zberných
nádob).
2. Na pokyn vyučujúceho poslednej vyučovacej hodiny žiaci
opustia triedu, prezujú sa a opustia školskú budovu.
3. Po skončení vyučovanie nesmie žiak nechať svoje osobné veci (prezuvky,
pomôcky, oblečenie ), v učebniach.
4. Žiaci opúšťajú budovu len východom pre nich určeným.
E. Správanie sa žiaka mimo školy
1. Každý žiak je aj v čase mimo vyučovania a počas prázdnin
žiakom školy a správa sa tak, aby nepoškodzoval dobré meno svojej školy.
2. Mimoškolská činnosť žiakov nesmie byť na úkor vyučovania.
3. Každý žiak si chráni svoje zdravie a zdravie iných, dbá o
svoju bezpečnosť a dodržiava dopravné predpisy.
F.
Nepovolené činnosti
1. Fajčiťv
priestoroch a areáli školy, ako aj pri činnostiach organizovaných školou bez
ohľadu na vek a súhlas rodičov.
2. Užívať
zdraviu škodlivé látky, alkoholické nápoje, omamné látky, hrať
hazardné hry.
3. Prinášaťdo
školy alebo na činnosti organizované školouveci ohrozujúce život a
a. zdravie.
4. Znečisťovať
steny, ničiť zariadenie učební, šatní a ostatných priestorov
školy.
5. Používať
mobilný telefón, MP prehrávače počas vyučovacej hodiny.
6. Manipulovať s vecami zabezpečujúcimi ochranu budovy a majetok
školy.
7. Vzhľadom na charakter školy,nevhodne a neprimerane sa obliekať(roztrhané, vyzývavé oblečenie)
a nosiť neprimerané doplnky.
8. Používať
internetpočas vyučovacích hodínbez
povoleniavyučujúceho.
9. V odborných počítačových učebniachmeniť nastavenia počítačov, počítačovej siete, tlačiarní
a nainštalovaných aplikácií.
10. Prijímať
v priestore školy súkromné návštevy. V mimoriadnych prípadoch sa
návšteva musí ohlásiť na sekretariáte školy.
11. Nechať
si posielať súkromnú poštu do školy a využívať donáškové služby.
12. Akoukoľvek
formou propagovať rasizmus, fašizmus a antisemitizmus.
13. Parkovať
autá a motocykle v školskom areáli. Za prípadné škody a krádeže
škola
a. neručí.
14. Opúšťať budovu školy
počas vyučovania, prestávok alebo
v čase voľných hodín.
15. Nabíjať mobily
a tablety v škole. (Tablety je možné nabíjať len v prípade, ak
slúžia
pre potreby vyučovania.
G. Ochrana majetku školy
1. Žiak je povinný chrániť pred poškodením majetok, ktorý škola
využíva na výchovu a vzdelávanie.
2. Žiak je povinný
chrániť jemu zverené učebné pomôcky (učebnice, pracovné náradie, počítače
a iné vybavenie), ktoré sú mu bezplatne
prepožičané za účelom vzdelávania počas
vyučovacieho procesu.
3. Ak žiak učebnicu stratí, poškodí tak, že sa nedá naďalej
používať ako učebná pomôcka , zaplatí
škole finančnú náhradu, ktorá je adekvátna k jej opotrebovaniu.
4. Žiak je povinný dodržiavať
prevádzkový poriadok platný na
praktickom vyučovaní a chrániť majetok mu zverený počas praktického
vyučovania.
H. Ochrana zdravia žiakov počas vyučovania
1. Žiaci a zamestnanci školy sú
povinní dodržiavať „Smernicu na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov v škole.“ S ktorou sú oboznámení vždy
na začiatku školského roka, pred začatím vyučovania v odborných učebniach
a dielňach. Školenie pred
mimoškolskou činnosťou, exkurziou, výletom, lyžiarskym výcvikom a kurzom
OŽZČaP, zahraničnou stážou v rámci projektov Erasmus +.
2. Smernica vymedzuje povinnosti k zaisteniu
bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov
počas vyučovacieho procesu.
3. Zodpovednosť a právomoci na
ochranu zdravia žiakov a zamestnancov školy.
4. Osobitné povinnosti k zaisteniu
bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov.
5. Určuje postup pri školskom úraze a nebezpečnej
udalosti.
6. Traumatologický plán-
poskytnutie prvej pomoci zraneným ,
evakuáciu zranených osôb.
7. Zásady bezpečného správania sa
v škole.
8. Zásady bezpečného správania sa v školských odborných učebniach.
9. Zásady bezpečného správania sa na
mimoškolských akciách, exkurziách, výletoch, výcvikoch a vzdelávacích kurzoch , zahraničných
odborných stážach, organizovaných školou.
10 .Povinnú dokumentáciu potrebnú
v zmysle platnej legislatívy.
11. Riešenie vzniknutých škodových
udalostí na zdraví žiaka z poistky školy.
IV. Zásady správania sa
na praktickom vyučovaní
Na praktickom vyučovaní sú
žiaci povinní dodržiavať všetky všeobecné ustanovenia tohto školského poriadku
a prevádzkového poriadku praktického vyučovania. Sú povinnídodržiavať
opatrenia zabezpečujúce bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci,ktoré
platia na pracoviskách praktického vyučovania.
P o v i n o s t i
ž i a k o v na pracovisku praktického vyučovania
1. Žiak je povinný zúčastňovať sa praktického vyučovania podľa stanoveného rozvrhu. V prípade, že sa
praktické vyučovanie z akéhokoľvek dôvodu nezúčastní (jeden alebo viac dní), je
povinný hlásiť učiteľovi praktického vyučovania resp. majstrovi odborného
výcviku (MOV) svoju neúčasť vopred alebo najneskôr do 24 hodín.
2. Návštevy u lekára sú akceptované len tie, ktoré sú označené
pečiatkou, dátumom, časom odchodu, podpisom ošetrujúceho lekára.
3. Spôsob ospravedlnenia neúčasti na praktickom vyučovaní je
totožný so spôsobom ospravedlnenia na teoretickom vyučovaní (bod. III/3), ale
žiak je povinný chýbajúce hodiny OV,
alebo ODP po dohode s hlavným MOV, UOP odpracovať.
4. Žiak má počas odborného výcviku nárok na prestávku v celkovej
dĺžke 30 min. počas učebného dňa. Táto doba môže byť rozvrhnutá do dvoch
prestávok, ktorých dĺžku a čas určí majster OV.
5. Prestávky žiakov, ktorí vykonávajú odborný výcvik a odbornú
prax na pracoviskách iných právnických alebo fyzických osôb sú rovnaké ako
prestávky zamestnancov na týchto pracoviskách.
6. Žiak je priradený majstrovi odbornej výchovy, ktorý mu zadáva
úlohy a kontroluje ich plnenie. Žiak je ale povinný rešpektovať aj pripomienky
ostatných prítomných majstrov odbornej výchovy a vedúcich zmien.
7. Žiak prichádza na pracovisko včas najneskôr 15 min. pred
začatím jeho pracovnej doby. Pri nástupe je pripravený v pracovnom oblečení s
pracovnými pomôckami. Osobné veci má odložené v uzamknutej šatňovej skrinke.
Väčšie množstvo peňazí a cenné veci na pracovisko nenosí. Na pracovisku nepoužíva
mobilný telefón.
10. Pri nástupe je
pripravený v čistom pracovnom oblečení, v zmysle HACCP (potravinárske odbory)
je povinný splniť všetky hygienické predpisy, s predpísanými pracovnými
pomôckami.
11. Osobné veci má odložené v uzamknutej šatňovej
skrinke. Väčšie množstvo peňazí a cenné veci na pracovisko nenosí. Na
pracovisku nepoužíva mobilný telefón.
12. Žiak je povinný
s majetkom mu zvereným na vyučovaní odborného výcviku (nástroje, stroje,
suroviny), zaobchádzať šetrne a tak aby predišiel poškodeniu a stratám.
13. Akýkoľvek výrobok, ktorý
vznikne ako produkt počas vyučovania na odbornom výcviku, alebo odbornej praxi je majetkom školy, alebo organizácie kde sa praktické vyučovanie vykonáva a bude s ním nakladané
v rámci vnútorných predpisov organizácie.
14. Žiak nemá právo
svojvoľne si privlastniť, akýkoľvek výrobok, pracovný nástroj, prípadne
inú učebnú pomôcku používanú počas praktického vyučovania. Ak tak urobí , je to považované za priestupok,
prípadne trestný čin a bude sa
riešiť v zmysle zákona.
15. Žiak je povinný
podrobiť sa kontrole OBP, hygienická kontrola , na pracovisku a môže mu byť udelené
reštrikčné (opustenie pracoviska, pokuta plnoletý žiak, opustenie pracoviska v prítomnosti zákonného zástupcu),výchovné opatrenie za prípadné porušenie predpisov.
Ďalšie povinnosti žiaka:
a) žiak má predpísané pracovné oblečenie, pomôcky má každý deň kompletné a čisté, nosí predpísanú
pracovnú obuv, v zmysle
požadovaných predpisov pre dané
pracovisko.
b) vlasy musia byť upravené, na OV nenosí prstene, náramky a pier
cing,
c) nechty musia byť prirodzené, krátke, čisté, nenalakované, (potravinárske odbory, obchod a služby na
vidieku)
d) fajčenie na pracovisku aj pred pracoviskom OV a ODP je prísne zakázané,
e) ak žiak svojvoľne opustí pracovisko aj na krátku dobu bez
vedomia majstra OV, učiteľa OP, inštruktora, bude mu udelené výchovné
opatrenie,
f) po skončení
pracovného týždňa žiak uvoľní skrinku v šatni a nechá ju otvorenú a čistú
pre ďalšiu pracovnú zmenu.
V. Opatrenia vo výchove
A. za vzorné správanie a vzorné plnenie
povinností, za dobrú reprezentáciu triedy a školy a za mimoriadne činy môže
žiak dostať osobitnú pochvalu, a to najmä:
ústnu alebo písomnú pochvalu od triedneho
učiteľa,
majstra OV, riaditeľa školy.
V osobitne odôvodnených
prípadoch, najmä ak ide o mimoriadne záslužný alebo statočný čin, môže
žiakovi udeliť pochvalu alebo iné ocenenie zástupca zriaďovateľa strednej
školy, zástupca štátnej správy v školstve alebo minister školstva, vedy,
výskumu a športu SR. Pochvala sa môže v odôvodnených prípadoch spojiť s
udelením knižnej, prípadne inej vecnej odmeny. Návrhy na udelenie pochvaly
alebo iného ocenenia sa prerokujú v pedagogickej rade. Pochvaly sa
zapisujú do osobného spisu žiaka.
B.1.Na posilnenie disciplíny, za menej závažné
previnenia voči školskému poriadku,
zásadám spolunažívania, ľudským právam, mravným normám spoločnosti alebo
ak žiak narúša činnosť kolektívu, možno žiakovi uložiť:
a)
napomenutie od triedneho učiteľa, MOV, vychovávateľa
b) pokarhanie od triedneho učiteľa, MOV, vychovávateľa,
c) pokarhanie od riaditeľa.
B.2. Žiakovi možno uložiť za závažné alebo
opakované previnenia voči školskému
poriadku, zásadám spolunažívania,
ľudským právam alebo mravným normám
spoločnosti
a) podmienečné vylúčenie zo štúdia,
b) vylúčenie zo štúdia.
Výchovné opatrenia podľa odseku B.2.
možno uložiť žiakovi len vtedy, ak
skončil plnenie povinnej školskej dochádzky.
1. Žiakovi
je možné uložiť opatrenia vo výchove podľa odsekov B.1. a B.2. po
prerokovaní v pedagogickej rade do dvoch mesiacov odo dňa, keď sa
o previnení žiaka dozvedel pedagogický zamestnanec školy, najneskôr však
do jedného roka odo dňa, keď sa žiak previnenia dopustil. Za jedno previnenie
sa ukladá len jedno opatrenie vo výchove.
2. Pred
uložením opatrenia vo výchove podľa odsekov B.1. a B.2. treba previnenie
žiaka objektívne prešetriť. Podľa potreby, najmä pri posudzovaní závažného
alebo opakovaného previnenia, sa na jeho prerokovanie za účasti žiaka prizve
zákonný zástupca žiaka, prípadne i delegovaný zástupca rady školy.
3. Uloženie
opatrenia vo výchove podľa odseku B.1. písmeno a) sa oznamuje žiakovi spravidla
pred kolektívom triedy alebo školy.
4. V
rozhodnutí o uložení opatrenia vo výchove podľa odseku 6 písm. a) určí riaditeľ
školy skúšobnú lehotu, a to najdlhšie jeden rok. Ak sa podmienečne vylúčený
žiak v skúšobnej lehote osvedčil, riaditeľ upustí od vylúčenia. Ak sa žiak
v tejto lehote dopustí ďalšieho závažného previnenia, riaditeľ uloží žiakovi
opatrenie vo výchove podľa odseku B.2. písm. b).
5. Na
rozhodovanie riaditeľa podľa odseku B.1. písmeno c) a B.2. písmeno a) sa nevzťahuje
všeobecno - záväzný právny predpis o správnom konaní.
6. Opatrenie
vo výchove sa zaznamenáva do osobného spisu žiaka. Opatrenie vo výchove
udelené, resp. uložené neplnoletému žiakovi oznamuje riaditeľ zákonnému
zástupcovi žiaka písomne.
7. Vymedzenie
dôvodov, ktoré sa považujú za previnenia voči školskému poriadku:
a) menej závažné previnenia:
- opakované
záznamy v pedagogickej dokumentácii,
- neospravedlnená
účasť na vyučovaní vrátane neskorých príchodov na vyučovanie,
- znečisťovanie
priestorov školy,
- ničenie
školského majetku,
b) závažné previnenia:
- fajčenie
v areáli školy a na akciách organizovaných školou,
- požívanie
alkoholických a návykových látok v areáli školy a na akciách organizovaných
školou,
- falšovanie
lekárskych potvrdení,
- nosenie
do školy alebo na školou organizované akcie veci ohrozujúce život alebo
zdravie, ako napr. zbrane, výbušniny, cigarety, drogy,
- šikanovanie,
- verbálna
(ústna) a neverbálna (písomná) propagácia a podpora hnutí smerujúcich
k potláčaniu práv a slobôd občanov podľa § 260 Trestného zákona,
- v dobe
podmienečného vylúčenia opakovaná neospravedlnená účasť na vyučovaní,
preukázateľný nezáujem o štúdium a zvlášť závažné a opakujúce
sa priestupky.
8. V prípade oprávneného podozrenia z užitia
alkoholu, respektíve inej návykovej látky u žiaka, zodpovedný pedagogický
zamestnanec kontaktuje vedenie školy .
Vedenie školy zvolí postup podľa veku žiaka. Kontaktovanie osoby zodpovednej za OBP na škole(plnoletá osoba),
rodičia(neplnoletá osoba), polícia ap.
Udelenie
výchovných opatrení podľa počtu hodín neospravedlnenej absencie
a podľa počtu
neskorých príchodov na vyučovanie a odchodov z vyučovacej hodiny
Počet hodín neospravedlnenej
absencie | Počet neskorých príchodov na vyučov.
odchody z hodiny | Opatrenia vo výchove |
1 – 8 | 1 – 5 | Napomenutie triednym
učiteľom |
9 - 16 | 6 – 11 | Pokarhanie triednym
učiteľom |
17 - 30 | 12 a viac | Pokarhanie riaditeľom
školy |
31 - viac |
| Podmienečné vylúčenie
zo štúdia |
opakovanej
v podmienke |
| Vylúčenie zo štúdia |
Navrhnuté
podmienečné vylúčenie a vylúčenie zo štúdia sa bude posudzovať
individuálne u každého žiaka na zasadnutí pedagogickej rady.
VI. Hodnotenie
a klasifikácia správania žiakov
1. Klasifikáciu správania navrhuje triedny učiteľ po
prerokovaní s učiteľmi a schvaľuje riaditeľ školy po prerokovaní
v pedagogickej rade.
2. Pri hodnotení a klasifikácii žiaka sa
zohľadňuje plnenie ustanovení školského poriadku a ďalších vnútorných
predpisov školy a dodržiavanie stanovených pravidiel správania, ľudských
práv a práv dieťaťa, dodržiavanie mravných zásad správania sa v škole
a na verejnosti počas aktivít súvisiacich so štúdiom na strednej škole.
Pri klasifikácii sa v jednotlivých prípadoch prihliada na zdravotný stav
žiaka.
3. Správanie žiaka sa klasifikuje podľa kritérií
uvedených v odsekoch 4 – 7.
4. Stupňom
1 – veľmi dobrésa žiak klasifikuje, ak dodržiava
ustanovenia školského poriadku a ďalších vnútorných predpisov školy
a riadi sa nimi. Dodržiava morálne zásady a pravidlá spolunažívania
v kolektíve a vo vzťahu k učiteľom. Ojedinele sa môže dopustiť
menej závažných previnení.
5. Stupňom 2 – uspokojivésa žiak klasifikuje, ak
jeho správanie je v súlade s ustanoveniami školského poriadku
a ustanoveniami ďalších vnútorných predpisov školy, morálnymi zásadami
a pravidlami spolunažívania vzhľadom k spolužiakom a učiteľom.
Žiak sa dopustí závažnejšieho priestupku alebo sa opakovane dopúšťa menej
závažných priestupkov voči ustanoveniam školského poriadku.
6. Stupňom 3 – menej uspokojivésa žiak klasifikuje, ak
sa dopustí závažného priestupku voči školskému poriadku a ďalším vnútorným
predpisom školy alebo sa aj po udelení druhého stupňa klasifikácie správania
dopúšťa závažnejších priestupkovvoči
morálnym zásadám a pravidlám spolunažívania, porušuje ľudské práva
spolužiakov, pedagogických zamestnancov alebo ďalších osôb.
7. Stupňom
4 – neuspokojivésa žiak klasifikuje, ak jeho
správanie je v rozpore s ustanoveniami školského poriadku
a s ustanoveniami ďalších vnútorných predpisov školy, s právnymi
a etickými normami spoločnosti, výrazne porušuje ľudské práva spolužiakov,
pedagogických zamestnancov alebo ďalších osôb. Dopustí sa závažných previnení,
ktorými vážne ohrozuje výchovu ostatných žiakov. Zámerne narúša činnosť
žiackeho kolektívu.
8. Klasifikácia správania žiaka sa zaznamenáva do
katalógového listu žiaka.
9. Žiak nadstavbového, pomaturitného a vyššieho
odborného štúdia sa v súlade s osobitným predpisom neklasifikuje so
správania.
10.
Podmienky pre hodnotenie a klasifikáciu žiakov sú stanovené
v Školských
vzdelávacích programoch školy. Žiaci sú s nimi
oboznámení na začiatku školského roku.
VII. Hodnotenie a klasifikácia prospechužiakov
1. Hodnotenie a klasifikácia prospechu žiakov
počas štúdia (priebežné a na konci klasifikačného obdobia) sa riadi
vnútorným systémom kontroly a hodnotenia žiakov SOŠOaS Krupina, ktorý je
súčasťou ŠkVP.
2. Ak žiak vymešká v školskom polroku z vyučovania
viac ako 150 hodín, bude mu nariadené preverenie získaných vedomostí
a zručností príslušným vyučujúcim
(nariadené preskúšanie).
3. Žiak môže byť neklasifikovaný z príslušného
vyučovacieho predmetu z týchto dôvodov:
a. neabsolvuje minimálny predpísaný počet skúšaní
z vyučovacieho predmetu podľa ŠkVP,
b. žiak sa vyhýba vyučovacím hodinám,
c. ak sa žiak nezúčastní nariadeného preskúšania
z príslušného vyučovacieho predmetu,
d. ak sa žiak opakovane nezúčastňuje na vyučovaní
a nespolupracuje s vyučujúcim, triednym učiteľom.
4. Žiak nebude klasifikovaný
z predmetu odborný výcvik, ak počas školského roka neabsolvuje predpísaný
počet vyučovacích hodín z predmetu odborný výcvik (podľa ŠkVP).
Klasifikácia sa uskutoční v náhradnom termíne určenom riaditeľom školy.
Žiak je povinný nahradiť si do termínu stanoveného riaditeľom školy,
neabsolvované hodiny odborného výcviku podľa dohody s hlavným majstrom
odbornej výchovy a súčasne úspešne absolvovať komisionálnu skúšku. Ak žiak
nesplní obidve podmienky, bude klasifikovaný stupňom prospechu nedostatočný.
5. Žiak musí absolvovať
zákonom stanovený počet hodín odborného výcviku počas štúdia, aby mohol získať
výučný list. Ak túto povinnosť nemôže z akéhokoľvek dôvodu splniť, nariaďuje sa
mu v čase prázdnin doplniť si chýbajúce hodiny OV (odpracovanie v dielňach OV,
u zamestnávateľov a pod.). O forme náhrady a mieste OV rozhodne riaditeľ školy.
VIII. Práva a povinnosti zákonného zástupcu.
Zákonným zástupcom
dieťaťa je jeho rodič alebo iná fyzická osoba, ktorá má dieťa zverené do
osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe
rozhodnutia súdu.
Zákonný zástupca má
právo vybrať pre svoje dieťa školu, ktorá poskytuje výchovu a vzdelávanie podľa
školského zákona, zodpovedajúcu schopnostiam, zdravotnému stavu, záujmom a
záľubám dieťaťa, jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnosti a etnickej
príslušnosti. Toto právo na slobodnú voľbu školy možno uplatňovať v súlade s
možnosťami výchovno-vzdelávacej sústavy.
Zákonný zástupca má právo :
1. Žiadať, aby sa v rámci výchovy a vzdelávania
v škole poskytovali deťom a žiakom
informácie a vedomosti vecne a mnohostranne v
súlade so súčasným poznaním
sveta
a v súlade s princípmi a cieľmi výchovy
a vzdelávania.
2. Oboznámiť sa
s výchovno-vzdelávacím programom školy a školským poriadkom.
3. Byť
informovaný o výchovno-vzdelávacích výsledkoch svojho dieťaťa.
4. Na
poskytnutie poradenských služieb vo výchove a vzdelávaní svojho dieťaťa.
5. Zúčastňovať
sa výchovy a vzdelávania po predchádzajúcom súhlase riaditeľky školy.
6. Vyjadrovať
sa k výchovno-vzdelávaciemu programu školy prostredníctvom orgánov
školskej
samosprávy.
7. Byť prítomný
na komisionálnom preskúšaní svojho dieťaťa po predchádzajúcom súhlase
riaditeľa
školy.
Zákonný zástupca je povinný:
1. Vytvoriť pre
dieťa podmienky na prípravu na výchovu a vzdelávanie v škole a na plnenie
školských
povinností.
2. Dodržiavať
podmienky výchovno-vzdelávacieho procesu svojho dieťaťa určené školským
poriadkom.
3. Dbať na
sociálne a kultúrne zázemie dieťaťa a rešpektovať jeho špecifiká a iné
výchovno-vzdelávacie potreby.
4. Informovať
školu o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných
problémoch
alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh
výchovy a vzdelávania.
5. Nahradiť
škodu, ktorú žiak úmyselne zavinil.
Zákonný zástupca
dieťaťa je povinný zabezpečiť plnenie povinnej školskej dochádzky dieťaťom a dbať o to, aby dieťa dochádzalo do školy
pravidelne a včas.
Dôvody neprítomnosti
dieťaťa na výchove a vzdelávaní doloží dokladmi v súlade so školským poriadkom.
IX. Záverečné ustanovenia
A. Porušenie školského poriadku
Za porušenie školského
poriadku sa považuje okrem tu stanovených pravidiel aj:
1. Úmyselné konanie proti dobrým mravom, proti ľudskej
dôstojnosti, proti právam spolužiakom
2. Spôsobenie škody, či už úmyselné alebo z nedbanlivosti.
3. Spôsobenie ujmy na zdraví žiakom alebo zamestnancom školy.
B. Platnosť a účinnosť školského poriadku
1. Školský poriadok školy vydáva riaditeľ školy po prerokovaní v
Pedagogickej rade a v Rade školy pri SOŠOaS, M. R. Štefánika 8, 963 01 Krupina.
2. Zmeny a doplnky školského poriadku vydáva riaditeľ školy
kedykoľvek v priebehu školského roka s dátumom zmeny na základe prerokovania v
Pedagogickej rade a v Rade školy pri Strednej odbornej škole obchodu
a služieb v Krupine.
3. Školský poriadok školy sa stáva záväzným pre žiaka po
oboznámení sa s jeho obsahom na prvej triednickej hodine na začiatku školského
roka, čo potvrdí svojim podpisom.
Školský poriadok nadobúda
účinnosť dňa 1. 9. 2021 ......................................
Mgr. Anna Borbuliaková
riaditeľka školy
Prerokovaný
v pedagogickej rade dňa ......................
Prerokovaný
v Rade školy dňa .............................
..........................................
predseda rady školy
Prerokovaný v Žiackej rade školy dňa .................... ...........................................
predseda
žiackej rady
OBSAH
P r e a m b u l a
...................................................................... 2
I. Organizácia
vyučovacieho dňa ........................................... 3 - 4
II. Práva a povinnosti žiakov a ich zákonných
zástupcov....... 4 - 9
III. Povinnosti žiakov........................................................ 6 - 14
IV. Zásady správania sa na
praktickom vyučovaní......... 15 - 16
V. Opatrenia
vo výchove................................................. 16 - 18
VI. Hodnotenie a klasifikácia správania žiakov............... 18 - 19
VII. Práva a povinnosti zákonného zástupcu.................. 19
VIII. Záverečné ustanovenia........................................... 20
Priložené dokumenty
Dátum | Názov | Veľkosť a typ |
---|---|---|
02. 09. 2020 | školský.poriadok SOSOaS KA 2020-21 | 428 kB [pdf] |