Stredná odborná škola obchodu a služieb, M. R.
Štefánika 8, 963 01 Krupina
ŠKOLSKÝ PORIADOK
Účinnosť:
od 1. 4. 2023
Stredná odborná škola obchodu a služieb je
výberovou školou , kde sa žiak
dobrovoľným rozhodnutím rozhodol študovať na tejto škole a zaväzuje sa riadne
dochádzať do školy. Preto je povinný riadiť sa
pokynmi vedenia a pedagogických zamestnancov školy a školským poriadkom.
V záujme naplnenia práva na vzdelanie škola zabezpečí vnútorný chod školy,
organizáciu života žiakov a podmienky pre optimálne medziľudské vzťahy tak, aby
čas strávený v škole bol maximálne efektívne využitý z hľadiska vzdelávania a
mimoškolskej činnosti .
Škola bude dôsledne dodržiavať
Deklaráciu práv dieťaťa a Listinu základných práv a slobôd vo vzťahu k žiakom,
učiteľom a ostatným zamestnancom školy .
Školský
poriadok je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonom č. 245/2008 Z.
z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, so zákonom č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve
a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, s vyhláškou MŠVVaŠ SRč.
65/2015 Z. z. o stredných školách ako aj so metodickým pokynom č.
21/2011 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl a ďalšou platnou legislatívou.
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
1. Vyučovací proces sa riadi rozvrhom hodín, ktorý schválilo riaditeľstvo školy.
Rozvrh hodín je povinný rešpektovať každý žiak a pedagogický zamestnanec.
2. Budova školy je otvorená v pracovných dňoch od 6.30hod.
do 15.30 hod.
3. a) Teoretické vyučovanie sa uskutočňuje podľa
časového harmonogramu:
0. hodina: 7.00
– 7.45
1. hodina: 7.50
– 8.35
2. hodina: 8.40
– 9.25
3. hodina: 9.45
– 10.30
4. hodina: 10.40
– 11.25
5. hodina: 11.35
– 12.20 Prestávka: obed 20 minút
6. hodina: 12.40
– 13.25
7. hodina: 13.30
– 14.15
8. hodina: 14.20
– 15.05
b) Praktické
vyučovanie sa uskutočňuje podľa rozvrhu
hodín a časového harmonogramu na pracoviskách školy resp. zmluvných
pracoviskách. Začiatok
vyučovania: 7.00 resp. 7.30 hod.
4.
Žiak prichádza do školy minimálne
10 minút pred začiatkom vyučovania.
4. Vyučovací proces je organizovaný v učebniach, odborných
učebniach, a telovýchovných
priestoroch.
5. Vyučovací proces je organizovaný v učebniach, odborných
učebniach, pracoviskách praktického vyučovania
a telovýchovných priestoroch.
6. V jeden vyučovací deň môže mať žiak najviac 8
vyučovacích hodín.
7. Rodičia môžu úradné záležitosti vybavovať denne na
sekretariáte školy.
8. Informácie o prospechu a správaní žiaka podáva rodičom
triedny učiteľ najmä na triednej schôdzi rodičovského združenia a každý mesiac
v deň a hodinu na to určenú, ktorá je zverejnená na stránke
školy.
9. Stretnutie s vyučujúci jednotlivých predmetov, je potrebné si vopred dohodnúť , okrem celoškolských stretnutí rodičov a pedagogických zamestnancov školy, ktoré sa konajú dvakrát ročne .
10. Informácie formou elektronickej žiackej knižky, má rodič neplnoletého žiaka k dispozícii prostredníctvom prístupového kódu. Plnoletý žiak len po súhlase o informovaní.
12. Aktuálne
výchovné - vzdelávacie problémy sa
riešia bezodkladne so žiakom, vedením školy a zákonnými
zástupcami pri neplnoletých žiakoch.
13. Rodič
si môže dohodnúť stretnutie a konzultácie
aj s výchovným poradcom školy.
14. Stretnutie s riaditeľkou školy je potrebné vopred si dohodnúť telefonicky, mailom, prípadne na sekretariáte školy.
Žiak má právo:
A. V
oblasti výchovy a vzdelávania:
1. na rovnoprávny prístup k vzdelávaniu,
2. na vzdelávanie v štátnom a materinskom jazyku,
3. na bezplatné vzdelanie, zapožičanie učebníc a učebných
textov,
4. na individuálny prístup rešpektujúci jeho schopnosti,
nadanie a zdravotný stav,
5. na úctu k jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnostnej
a etnickej príslušnosti,
6. na kvalifikované vzdelávanie podľa školského
vzdelávacieho programu vo zvolenom
študijnom alebo učebnom
odbore,
7. na poskytovanie poradenstva a služieb spojených s
výchovou a vzdelávaním,
8. na organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho
veku, schopnostiam, záujmom a zdravotnému stavu v súlade so zásadami
psychohygieny,
9. na výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienickom
prostredí,
10. viesť
aktívny a tvorivý dialóg s učiteľmi a vedením školy v duchu zásad humanity a
demokracie,
11. na
ohľaduplnosť a slušné správanie zo strany učiteľov a spolužiakov,
12. na
informácie týkajúce sa jeho osoby a jeho výchovno-vzdelávacích výsledkov,
13. uchádzať
sa o členstvo v žiackej rade,
14. požiadať
o sociálne štipendium, ak spĺňa stanovené predpoklady,
15. využívať
na základe povolenia riaditeľa školy školský rozhlas, nástenky,
športoviská, iné priestory a vybavenie
školy aj v čase mimo vyučovania,
16. žiaci,
ktorí sú zdravotne znevýhodnení a so zdravotnými obmedzeniami, žiaci so
špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami majú právo na zvláštnu starostlivosť
a vzdelávanie s využitím špeciálnych foriem a metód ,ktoré zodpovedajú ich
potrebám, aby dosiahli čo najvyššiu mieru samostatnosti a mohli viesť
plnohodnotný život.
B. V
oblasti organizácie vyučovania:
1. podľa vlastného záujmu sa zapojiť do záujmovej
činnosti, zúčastňovať sa školských a mimoškolských výchovno-vzdelávacích,
kultúrnych a športových podujatí za
účelom reprezentácie školy, mesta a pod. ,
2. požiadať o opakovanie
ročníka, ak neprospel a nevykonal úspešne komisionálnu skúšku, na
základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu,
3. prerušiť štúdium, a to až na dobu do 3 rokov, na
základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu riaditeľovi
školy. Po uplynutí času prerušenia štúdia žiak pokračuje v tom ročníku, v
ktorom bolo štúdium prerušené. Ak štúdium prerušil po ukončení jedného ročníka,
pokračuje v štúdiu ročníkom nasledujúcim. Ak čas prerušenia uplynie v priebehu
školského roka, umožní riaditeľ školy žiakovi dodatočne vykonať komisionálne
skúšky za príslušné obdobie,
4. ukončiť prerušené štúdium aj pred uplynutím určenej
doby prerušenia,
5. prestúpiť na inú strednú školu so súhlasom riaditeľa
školy, do ktorej má záujem prestúpiť, na základe písomnej žiadosti žiaka alebo
jeho zákonného zástupcu,
6. zanechať štúdium, ak žiak skončil povinnú školskú
dochádzku, na základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného
zástupcu,
7. zúčastňovať sa na akciách organizovaných školou v čase
vyučovania i mimo vyučovania,
8. využiť služby výchovného poradcu a školského
psychológa,
9. požiadať o individuálny učebný plán, pokiaľ ide o
mimoriadne nadaného a talentovaného
žiaka, prípadne zo závažných dôvodov, ktoré posúdi riaditeľ školy,
10. žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami má právo na výchovu a vzdelávanie s využitím špecifických metód a foriem, ktoré zodpovedajú jeho potrebám a na vytvorenie nevyhnutných podmienok, ktoré túto výchovu a vzdelávanie umožňujú,
11. ak
sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní pre vopred známy dôvod, má právo
vyžiadať si povolenie:
a) uvoľniť žiaka z poslednej vyučovacej hodiny môže
povoliť príslušný vyučujúci, uvoľniť žiaka z jednej vyučovacej hodiny v
priebehu dňa môže povoliť triedny učiteľ resp. vyučujúci,
b) uvoľniť žiaka z jedného vyučovacieho dňa môže povoliť
triedny učiteľ,
c) uvoľniť z viacerých dní povoľuje riaditeľ školy na
základe písomnej žiadosti plnoletého žiaka alebo zákonného zástupcu žiaka,
12. ak
sa žiak z vážnych dôvodov nemohol pripraviť na vyučovanie, má právo sa ospravedlniť príslušnému vyučujúcemu na
začiatku vyučovacej hodiny, ospravedlnenie počas hodiny vyučujúci nemusí
akceptovať,
13. žiak
má právo byť volený do žiackej školskej rady a spolupodieľať sa na
chode
školy
14. zákonný
zástupca má právo byť informovaný o dochádzke svojho dieťaťa do školy, prostredníctvom triednych učiteľov
a MOV
15. žiak
má právo uchádzať sa o prácu /brigádu/, na jednotlivých úsekoch odborného výcviku, po skončení
vyučovania,
16. plnoletý
žiak je povinný podrobiť sa kontrole na
nepovolené látky pracovníkom povereným dozorom dodržiavania
predpisov OBP a zdravia v škole, rešpektovať jeho pokyny a pokyny pedagogického dozoru, ak sa jedná o
neplnoletého žiaka bude k
tomuto úkonu prizvaný zákonný zástupca.
C. V
oblasti hodnotenia a klasifikácie:
1. po vypracovaní písomnej práce resp. grafickej práce byť
oboznámený s výsledkom klasifikácie do 14 dní,
2. nahliadnuť do svojej opravenej písomnej práce resp.
grafickej práce (aj jeho zákonný zástupca),
3. na informáciu o priebežnej klasifikácii,
4. poznať kritéria hodnotenia na jednotlivých vyučovacích
predmetoch na začiatku klasifikačného obdobia,
5. na zdôvodnenie klasifikácie a analýzu chýb v písomných
a grafických prácach,
6. so súhlasom riaditeľa školy vykonať komisionálnu skúšku
na základe písomnej žiadosti žiaka alebo jeho zákonného zástupcu,
7. ak žiak alebo jeho zákonný zástupca má pochybnosti o
správnosti klasifikácie na konci I. a II. polroka, môže do troch dní odo dňa,
odkedy sa dozvedel o jej výsledku, požiadať riaditeľa školy o komisionálne
preskúšanie,
8. rodičia majú právo prostredníctvom rodičovských
triednych schôdzok byť pravidelne informovaní o svojom dieťati,
min. 2x do roka
D. V
oblasti dodržiavania ľudských práv: žiak má byť za každých
okolností medzi prvými, ktorým sa poskytuje ochrana a pomoc,
• preto má žiak právo na kompetentný dozor zo
strany pedagogických zamestnancov,
• na ochranu pred šikanovaním a ubližovať si
navzájom,
• privlastnenie si cudzej veci sa klasifikuje ako
krádež,
• cez prestávky je zakázané vybavovať si
vzájomné osobné nezhody,
• je prísne zakázané šikanovať spolužiakov a akokoľvek ich vydierať ,
Šikanovanie
Podľa smernice MŠVVaŠ SR č.
36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských
zariadeniach sa šikanovaním rozumie:
a) správanie
žiaka, ktorého úmyslom je ublíženie, ohrozenie alebo zastrašovanie iného žiaka
alebo
b) úmyselný
spravidla opakovaný útok voči žiakovi alebo skupine žiakov, ktorí sa z rôznych
dôvodov nevedia alebo nemôžu účinne brániť.
A.Hlavné znaky šikanovania:
1. Zjavný úmysel ublížiť druhému, či už fyzicky alebo
psychicky. Útok môže byť fyzický , alebo slovný, osobným kontaktom , alebo
prostredníctvom sociálnych sietí.
2. Útočníkom môže byť jedna osoba alebo skupina osôb.
Spolužiak, alebo iný žiak školy, rovnako môže byť útočníkom pedagogickí zamestnanec školy.
3. Opakované incidenty
voči jednej , alebo viacerým
osobám. Šikanovaní môžu byť žiaci
školy, ale rovnako aj pedagogickí
zamestnanci zo strany žiakov .
B. Prejavy
šikanovania:
Verbálne a fyzické ponižovanie, posmech, prezývky, nadávky,
hrubé žarty, kritika, strkanie, kopanie, vyžadovanie služieb, peňazí,
predmetov, jedla od šikanovaného, vyhrážanie sa násilím , bitie, verbálne a
fyzické ponižovanie alebo akékoľvek agresívne správanie voči spolužiakom.
Napadnutý žiak o týchto skutočnostiach ihneď
informuje triedneho učiteľa, výchovného poradcu, školského psychológa, riaditeľa školy. Pedagogickí a odborní zamestnanci zabezpečia
anonymitu a ochranu napadnutého žiaka.
C. Kyberšikanovanie:
Je priama forma šikanovania, pri ktorej ide o zneužitie informačných -komunikačných technológii
(najmä telefónu, tabletu, internetu a sociálnych sietí) na úmyselné ohrozenie,
ubližovanie, zastrašovanie, veľmi často s prejavmi iných foriem šikanovania.
Akákoľvek forma šikanovania môže napĺňať skutkovú podstatu trestného činu
alebo priestupku.
D. Prevencia
šikanovania:
1. Aktívnym posilnenie demokracie v triede a v škole, kde
každý žiak má právo na svoj názor a miesto v kolektíve, má právo byť volený do
triednej samosprávy a zúčastňovať sa na
živote. Bez rozdielu, farby pleti, náboženstva, sociálneho postavenia a
pôvodu.
2. Pedagogickí zamestnanci pravidelne komunikujú so žiakmi, majú záujem o ich názory a priania. Rešpektujú
ich postoje a akceptujú otvorenú
diskusiu v triede a otvorené vyjadrenie svojich
názorov.
4. Výchovný poradca
zabezpečí spoločne s koordinátorom nežiaducich javov a školským psychológom prednášky, besedy a workshopy na
utváranie si správnych postojov k životu.
5. Informovaním žiakov na triednych schôdzkach upevňovať v
žiakoch pocit, že v škole je vždy niekto, kto mu pomôže v ťažkej životnej
situácii.
6. Vzdelávaním žiakov posilňovať ich zdravé sebavedomie a odbúravať strach z násilných
prejavov v spoločnosti.
7. Aktívne zapájať žiakov do žiackej samosprávy, tak aby
sa zúčastňovali na aktivitách školy mimo vyučovania a rovnako ich aktívne tvorili .
E. Šikanovanie môže napĺňať skutkovú podstatu
trestného činu alebopriestupku:
1.Žiak, ktorý je agresorom, môže byť trestne stíhaný najmä za trestný čin :
a) ublíženia na zdraví,
b) obmedzovania osobnej slobody,
c) lúpeže,
d) vydierania,
e) hrubého nátlaku,
f) nátlaku,
g) porušovania domovej slobody,
h) sexuálneho násilia,
i) sexuálneho zneužívania,
j) krádeže,
k) neoprávneného užívania cudzej veci,
l) poškodzovania cudzej veci,
m) nebezpečného
vyhrážania sa,
n) nebezpečného prenasledovania,
o) výroby detskej pornografie,
p) rozširovania detskej pornografie,
q) prechovávania detskej pornografie a účasť na detskom pornografickom predstavení,
r) ohovárania.
2. Šikanovanie môže napĺňať skutkovú podstatu priestupku proti občianskemu spolunažívaniu, alebo priestupku
proti majetku.
3. Skutočnosť, že fyzická osoba
nie je trestne zodpovedná z dôvodu nízkeho veku, nie je prekážkou na podanie
žaloby vo veci náhrady škody, ktorú žiak spôsobil na majetku alebo vo veci
náhrady ujmy, ktorú žiak spôsobil na zdraví. Zákonný zástupca žiaka a žiak
zodpovedajú za škodu spoločne a nerozdielne.
4. Pedagogický zamestnanec alebo odborný
zamestnanec, ktorému je známy prípad šikanovania a neprijme žiadne opatrenie,
môže byť stíhaný najmä za trestný čin:
a) neprekazenia
trestného činu,
b) neoznámenia
trestného činu
c) ublíženia
na zdraví.
F. Prevencia šikanovania sa zabezpečuje na
škole najmä formou
a) prostredníctvom výchovno-vzdelávacieho procesu vrátane
pozitívneho vplyvu osobnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca
v rámci každodenného vyučovania, obsahového zamerania a didaktiky predmetov a
prierezových tém kde sa zabezpečuje vplyv na :
1. osobný
a sociálny rozvoj každého žiaka,
2. prostredníctvom
mediálne výchovy
3. multikultúrna
výchova – účasť na aktivitách v rámci krajín EÚ/Erasmus projekty,
poznávanie iných kultúr/,
4. ochrana
života a zdravia, oboznámenie sa so zdravým životným štýlom
5. výchova
a vzdelávanie k ľudským právam, a oboznámením sa ľudskými právami, právami dieťaťa, ,
6. výchova
k občianstvu osvojenie si práva a povinností občana SR/Ústav SR/,
7. boj
proti extrémizmu,
8. výchova
k manželstvu a rodičovstvu,
9. vzájomných
súťaží, hier, prednášok alebo diskusií organizovaných školou alebo
organizovaných inými relevantnými subjektmi / Študentská rada/.
10. riaditeľ školy, koordinátor prevencie a triedny učiteľ
priebežne informujú zákonných zástupcov, opatrovníka, osoby, ktorým súd zveril
dieťa do osobnej starostlivosti, alebo zariadenie, v ktorom je žiak umiestnený
na základe rozhodnutia súdu o preventívnych činnostiach školy.
11.pri realizácii preventívnych činností školy riaditeľ
školy, koordinátor a školský psychológ, výchovný poradca vypracujú na začiatku školského roka plán
prevencie aktivít, ktoré zabezpečia osobný a sociálny rozvoj každého žiaka,
12.riaditeľ školy, koordinátor prevencie a výchovný poradca
vopred preveria navrhované preventívne činnosti školy s cieľom predísť
nežiaducemu vplyvu neodborných činností, ako aj škodlivému vplyvu kultov, siekt
či extrémistických organizácií na žiakov,
G.Riaditeľ
školy oboznamuje s podstatou, formami a nebezpečnýmidôsledkami šikanovania
1. všetkých
žiakov príslušnej školy a ich zákonných zástupcov/školský poriadok/, b)
zamestnancov školy príslušnej školy,
2. osoby,
ktoré sa osobne starajú o dieťa,
3. zariadenie,
v ktorom je žiak umiestnený na základe rozhodnutia súdu.
Opatrenia na
riešenie šikanovania
Opatreniami na riešenie šikanovania pre obeť a jej
zákonných zástupcov:
1. vyhľadať
individuálnu odbornú starostlivosť,
2. zabezpečenie
skupinového intervenčného programu v spolupráci s centrom CPPPaP,
3. zaistenie
bezpečia obete,
4. zabezpečenie
informovania a poradenstva o šikanovaní v zmysle Smernice MŠVVaŠ SR č.36 čl.7.
5. v prípade podozrenia na spáchanie trestného činu sa
uvedené ohlasuje orgánom činným v trestnom konaní, Smernice MŠVVaŠ SR č.36 Čl.
6
6. v prípade podozrenia na spáchanie priestupku sa uvedené
ohlasuje príslušnému okresnému úradu.
Ďalej riaditeľ školy postupuje podľa Smernice č. 36/2018 MŠVVaŠ SR, k prevencii a riešeniu šikanovania detí a
žiakov v školách a školských zariadeniach
7. pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec je
povinný šikanovanie, alebo podozrenie zo šikanovania medzi žiakmi bezodkladne
riešiť a každej jeho obeti bezodkladne poskytnúť pomoc.
8. Pri podozrení na šikanovanie žiaka spolupracujú
riaditeľ školy, koordinátor prevencie, výchovný poradca, ďalší pedagogickí
zamestnanci a odborní zamestnanci s rodinou obete a s rodinou agresora.
9. Pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci dbajú pri
rozhovore so zákonným zástupcom obete, agresora alebo svedka najmä na
zachovanie dôvernosti informácií.
A) Riaditeľ
školy zabezpečí:
1. systémové aktivity školy v oblasti prevencie
šikanovania. Vzdelávanie a zapájanie sa do projektov poskytujúcich vzdelanie
žiakov a PZ , ktoré eliminuje nežiadúce správanie sa žiakov a PZ.
h)Pri príprave a realizácii celoškolskej stratégie sa bude klásť dôraz najmä na :
1. vytvárať
pozitívne prostredie v škole,
2. podporovať
pro sociálne správanie a vzťahy žiakov ,
3. rovnocenne
a spravodlivo klásť dôraz na, dodržiavanie
pravidiel správania sa určených v školskom poriadku , vrátane sankcií za
ich porušenie.
B) V prípade
potreby pomoci žiaci môžu vyhľadať:
1. triedneho učiteľa, ktorý zabezpečí bezpečnosť
napadnutého žiaka a bude informovať nadriadeného (riaditeľa školy, zástupca
riad. školy).
2. výchovného poradcu, ktorý zabezpečí bezpečnosť
napadnutého žiaka a bude informovať nadriadeného a zákonných zástupcov dieťaťa
3. nadriadeného (riaditeľa školy, zástupca riad. školy).
4. školského psychológa, ktorý zváži riešenie podľa obsahu
zverenej informácie ( spolupráca s CPPP),
5. zástupcov riaditeľa školy,
6. detskú linku istoty /24 hodín denne/ - č. tel.: 0800
500 500.,
7. linka detskej dôvery https://www.linkadeti.sk/domov,
8. linka dôvery Nezábudka
https://www.dusevnezdravie.sk/linky-pomoci,
9. internetové linky dôvery https://ipcko.sk,
https://www.stalosato.sk/, http://nenormalne.sk/, linka detskej istoty
http://www.ldi.sk,online poradňa (LIVECHAT) pomoci obetiam trestných činov,
ktorej ikonka sa nachádza v pravom spodnom rohu na stránke www.prevenciakriminality.sk.,
10. Psychologická internetová poradňa pre mladých ľudí so
zdravotným znevýhodnením https://dobralinka.sk/.
1.
Škola alebo školské zariadenie podľa zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č.
36/2005 Z. z.“), zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o
sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon č. 305/2005 Z. z.“) a vyhlášky Ministerstva
spravodlivosti SR č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre
okresné súdy, krajské súdy, Špecializovaný trestný súd a vojenské súdy v znení
neskorších predpisov sú povinné:
a.)
predkladať súdu v lehotách ním určených správy o maloletom dieťati zamerané
najmä na účinnosť súdom uloženého výchovného opatrenia vo vzťahu k dôvodu, pre
ktorý bolo opatrenie uložené, s prípadným odporúčaním na zrušenie uloženého
výchovného opatrenia, ak už splnilo svoj účel, s odporúčaním na opakované
uloženie toho istého výchovného opatrenia, na uloženie iného vhodného
výchovného opatrenia, alebo, ak je to potrebné v záujme maloletého dieťaťa, aj
s odporúčaním dočasnej úpravy jeho pomerov spôsobmi uvedenými v zákone č.
36/2005 Z. z.,
b)
poskytovať súčinnosť orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
(orgánom ochrany) a zariadeniam zriadeným na výkon rozhodnutia súdu pri výkone
opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately u detí,
c. poskytovať bezplatne orgánu ochrany informácie na účely
overenia úrovne starostlivosti o dieťa,
d. poskytovať súčinnosť obciam a vyšším územným celkom pri
plnení ich samosprávnej pôsobnosti v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a
sociálnej kurately u detí uvedených v § 75 a § 76 zákona č. 305/2005 Z.
z.,
e. spolupracovať podľa § 94 ods. 5 zákona č. 305/2005 Z.
z. s orgánmi ochrany pri hodnotení a riešení situácie dieťaťa alebo pomoci
deťom, ktoré sú týrané, pohlavne zneužívané, zanedbávané alebo u ktorých sa to
dôvodne predpokladá; ak súd povolil orgánu ochrany vstup do obydlia na účel
preverenia informácie, že by dieťa mohlo byť vystavené ohrozeniu života,
zdravia alebo neľudskému alebo zlému zaobchádzaniu, zamestnanec orgánu ochrany
je oprávnený v sprievode policajta vstúpiť do obydlia a preveriť stav dieťaťa
aj spolu s ústne alebo elektronicky vopred prizvaným zástupcom školy alebo
školského zariadenia, v prípade, ak tento môže napomôcť prevereniu stavu
dieťaťa a súhlasí so svojou účasťou.
2. Ak na základe informácií školy alebo školského
zariadenia vznikne dôvodné podozrenie, že dieťa alebo žiak je týrané,
zneužívané alebo ten, kto je povinný sa o dieťa osobne starať, túto povinnosť
zanedbáva, škola alebo školské zariadenie oznámi tieto informácie podľa povahy
a závažnosti orgánu činnému v trestnom konaní a úradu práce, sociálnych vecí a
rodiny.
3. V súvislosti s nadobudnutím účinnosti vyhlášky
Ministerstva spravodlivosti SR č. 207/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú
podrobnosti výkonu rozhodnutia vo veciach maloletých upozorňujeme na
ustanovenie § 12 citovanej vyhlášky, ktoré popisuje súčinnosť školy, školského
zariadenia a zamestnávateľa v mieste výkonu praktického vyučovania. Riaditeľov
uvedených inštitúcií požiada súd o súčinnosť spravidla 24 hodín pred výkonom
rozhodnutia, ak možno dôvodne predpokladať, že dieťa sa má odňať v priestore
školy, školského zariadenia alebo zamestnávateľa v mieste výkonu praktického
vyučovania. Súčinnosťou riaditeľa sa rozumie poskytnutie informácie o priebehu
výchovno-vzdelávacieho procesu v čase výkonu rozhodnutia, možnosti odňatia
dieťaťa v takých priestoroch, aby priebeh výkonu rozhodnutia bol čo najviac
šetrný a bol najmenšou ujmou pre dieťa, aby pri výkone neboli prítomné iné deti
a ani ich zákonní zástupcovia.
Pedagogický dozor
-sa vykonáva počas prestávok v
škole na TV a OV podľa rozpisu,
ktorý je k nahliadnutiu u zástupcu
školy. Dozor zabezpečuje dohľad nad správaním žiakov, aby nepresahovalo dovolené konanie žiakov v rámci bezpečnosti a
ochrany zdravia žiakov školy a ochrany majetku školy.
1. Žiak dochádza do školy pravidelne a včas (min. 10 minút
pred začiatkom vyučovacej hodiny), podľa
určeného rozvrhu hodín.
2. Ak sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní pre chorobu,
vážnu rodinnú udalosť, lekárom nariadený zákaz dochádzky do školy, mimoriadne
nepriaznivé poveternostné podmienky, náhle prerušenie premávky hromadných
dopravných prostriedkov, je plnoletý žiak alebo zákonný zástupca žiaka povinný
v prvý deň absencie oznámiť triednemu učiteľovi osobne alebo telefonicky dôvod
neprítomnosti resp. nechať oznam na sekretariáte školy.
3. Triedny učiteľ ospravedlní neprítomnosť žiaka na
vyučovaní na základe ospravedlnenia podpísaného zákonným zástupcom alebo
lekárom, u plnoletého žiaka na základe vlastného písomného ospravedlnenia,
bezodkladne po nástupe do školy. Dodatočne predložené potvrdenie nemusí triedny
učiteľ akceptovať.
4. Ak žiak nebude postupovať podľa bodov 2. – 3., bude
jeho absencia považovaná za neospravedlnenú a môže mu byť uložené výchovné
opatrenie alebo znížená známka zo správania.
5. Riaditeľ školy môže oslobodiť žiaka z vyučovania
povinného predmetu alebo od telesných úkonov spojených s vyučovaním niektorých
predmetov na základe vyjadrenia príslušného lekára, ak ide o žiaka so
zdravotným znevýhodnením na základe vyjadrenia posudkového lekára sociálneho
zabezpečenia. Žiak oslobodenýod telesnej výchovy
na základe potvrdenia od lekára nie je oslobodený od účasti nahodinách telesnej výchovy.
6. Riaditeľ školy nemôže oslobodiť žiaka na celý školský
rok alebo jeho prevažnú časť od vyučovania povinných predmetov, ktoré majú
rozhodujúci význam pre odborné zameranie žiaka. Tieto povinné predmety určuje
riaditeľ školy.
7. Žiak je v odborných učebniach a telovýchovných
priestoroch povinný byť oblečený a obutý
v predpísanom odeve.
8. Žiak počas vyučovacej hodiny môže opustiť triedu len so
súhlasom vyučujúceho.
9. Žiak sa z budovy školy môže vzdialiť iba z dôvodu,
ktorý súvisí s organizáciou vyučovacieho procesu. Z iných závažných dôvodov
môže žiak opustiť budovu školy na základe písomného súhlasu v prípade
plnoletosti svojho, alebo zákonného zástupcu, ktorý o to požiada triedneho
učiteľa, prípadne vedenie školy.
10. Požiadať
o uvoľnenie žiaka môže zákonný zástupca
a plnoletý žiak: triedneho učiteľa na jeden deň, na dlhšiu dobu riaditeľa školy
písomne .
11. Uvoľnenie
žiaka z vyučovacej hodiny môže len
vyučujúci príslušného predmetu .
12. Ak
sa žiak nemôže zúčastniť vyučovania pre nepredvídané dôvody, zákonný zástupca,
alebo plnoletý žiak túto skutočnosť bezodkladne oznámi triednemu učiteľovi do
24 hodín =1 pracovný deň telefonicky,
alebo písomne mailom.
13. V
prípade, že tak zákonný zástupca žiaka neučiní, neprítomnosť sa bude považovať
za neospravedlnenú .
14. Neprítomnosť
na vyučovaní je hrubým porušením školského poriadku a je dôvodom na výchovné opatrenie voči žiakovi. V prípade žiaka s
povinnou školskou dochádzkou je 15 neospravedlnených hodín, dôvodom na oznámenie odboru sociálnych
vecí – OU PSVaR SR podľa miesta trvalého pobytu zákonného zástupcu.
15. Zo
školskej akcie organizovanej mimo školských budov, ktorá sa končí neskôr ako
povinné školské vyučovanie (napr. exkurzie), môžu žiaci odísť len na základe
povolenia pedagogického dozoru.
1. Žiak prichádza na vyučovanie a všetky školské akcie
načas, riadne pripravený, so všetkými
učebnými pomôckami, ktoré podľa rozvrhu potrebuje. Povinne sa zúčastňuje na
činnostiach. Ktoré organizuje škola v čase riadneho vyučovania, napr.na
výchovných koncertoch, filmových predstaveniach, exkurziách, odbornej praxi, odbornom
výcviku vo firmách, odborných stážach v rámci programu Erasmus Plus. a všetkých školských aktivitách.
2. Žiak je povinný zúčastniť sa v plnom rozsahu na
všetkých cvičeniach a kurzoch, ktoré sú súčasťou ŠkVP(účelové cvičenia, kurzy
zimných a letných športov, Kurzu ochrany života a zdravia . Neospravedlnenú
včasnú neúčasť na kurze, stážach a iných školských akciách, ktoré sú spojené s
finančným poplatkom je žiak resp. jeho zákonný zástupca povinný škole
nahradiť.
3. Žiak prichádza do školy vhodne ,nevýstredne a čisto
oblečený. Na hodiny telesnej výchovy si podľa pokynov učiteľa nosí čistý
cvičebný úbor a obuv, ktoré mu umožňujú bezpečne cvičiť.
4. Žiak je povinný nosiť do školy školské pomôcky a
potreby podľa rozvrhu hodín a
pokynov učiteľov. Na vyučovaní správa
slušne, počas vyučovacej hodiny vypína mobilné telefóny a nenarušuje priebeh
hodiny.
5. Nepovolené činnosti :
a) Používať mobilný telefón, MP prehrávače, tablet,
notebook, resp. inú mediálnu techniku počas vyučovacej hodiny. Používaním sa
rozumie telefonovať, písať správy, používať MP prehrávače, slúchadla, natáčať video, fotiť, používať iné funkcie
mobilného telefónu na vyučovaní a školských akciách . Mobilný telefón musí byť
počas hodiny uložený v taške, alebo v
mieste , ktoré určí vyučujúci a má vypnuté zvukové efekty.
b) žiak môže používať mobilný telefón, MP prehrávače,
tablet, notebook, resp. inú mediálnu techniku počas vyučovacej hodiny len so
súhlasom vyučujúceho,
c) počas vyučovania a počas školských aktivít žiak nesmie
zhotovovať vizuálne a zvukové záznamy bez povolenia vyučujúceho, snímať a
nahrávať zamestnancov školy a žiakov akoukoľvek audiovizuálnou technikou,
d) podvádzať, napomáhať pri podvádzaní, našepkávať a
správať sa iným nevhodným spôsobom počas vyučovania.
e) Bezpečnosť a
práva detí:
f) žiaci sú počas vyučovania chránení pred prejavmi akýchkoľvek foriem a prejavov násilia,
g) každý zamestnanec školy, ktoré má pravidelný kontakt s
deťmi v oblasti výchovy a vzdelávania, má povinnosť rozvíjať ich kompetenciu a
„konať v najlepšom záujme dieťaťa“.
h) žiak nebude postihovaný za to, že si uplatní svoje
práva vo vzťahu k PZ a NZ,
i) vhodnou formou
vzdelávania sa žiakom zvýši informovanosť v oblasti najčastejších
ohrození bezpečnosti mladých ľudí, ktoré sa prejavuje formami ako sú
obchodovania s deťmi: sexuálne vykorisťovanie, pracovné vykorisťovanie, nútené
žobranie, nútené sobáše.
j) vzdelávaním a aktivitami sa výši povedomie o
schopnostiach a prínose osôb so zdravotným postihnutím, ako aj ich prínosu pre pracovisko a trh
práce.
6. V škole a na podujatiach organizovaných školou žiak
dodržiava zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a riadi sa pokynmi
zodpovednej osoby. So zásadami BOZP, PO a CO je žiak preukázateľne oboznámený
na začiatku školského roku. Do školy má prísne zakázané nosiť zápalky,
zapaľovače, nože a iné zbrane a ich napodobneniny, chemikálie, tabakové
výrobky, alkohol, výbušniny a iné nebezpečné látky a predmety s ktorými by
mohol ohroziť bezpečnosť a zdravie sebe a iným účastníkom vyučovacieho procesu.
a) Porušenie zákazu
sa rieši nasledovne:
I. predvolaním
zákonných zástupcov do školy
II. pohovorom so školským psychológom
III. znížením známky so správania - podľa závažnosti
priestupku a opakovanom porušení
IV. oznámením na príslušné protidrogové centrum- podľa závažnosti
priestupku a opakovanom porušení
V. nahlásením na odbor sociálnych vecí a rodiny - podľa
závažnosti priestupku a opakovanom porušení
VI. oznámením policajnému zboru - podľa závažnosti
priestupku a opakovanom porušení
7. Na odbornom výcviku a odbornej praxi sa správa v súlade
s predpismi Ochrany bezpečnosti a zdravia pri práci, hygienickými predpismi, zásadami ochrany majetku
školy a správania sa na praktickom vyučovaní. Žiaci sú s týmito predpismi preukázateľné
oboznamovaní dvakrát ročne.
8. Na všetkých podujatiach, organizovaných mimo budovy
školy (telovýchovné kurzy, účelové cvičenia, kultúrne a športové podujatia,
exkurzie, školské výlety a pod.), sa žiaci riadia príslušnými bodmi školského
poriadku a pokynmi pedagogického dozoru.
9. Pred každou školskou akciou sú žiaci poučení o
pravidlách správania sa na akcii ako aj zodpovednosti za svoje správanie. Pri
neplnoletých žiakoch je vždy účasť
žiaka dokladovaná súhlasom zákonného
zástupcu.
10.Ak
sa v triede alebo odbornej učebni nachádza poškodený majetok, žiaci sú povinní
túto skutočnosť nahlásiť triednemu učiteľovi, prípadne príslušnému vyučujúcemu.
Žiak, ktorý poškodil školský majetok, je povinný túto škodu uhradiť, v prípade
úmyselného poškodenia bude žiakovi udelené
výchovné opatrenie.
11.Pred
opustením triedy žiak urobí na svojom pracovnom mieste poriadok.
12.V
súlade s hygienickými predpismi a
predpismi bezpečnosti a ochrany zdravia je povinnosťou žiaka prezúvať sa
na vyučovanie.
13.V
súlade s pravidlami o bezpečnosti a ochrane zdravia je žiakom školy zakázané
chodiť na hodiny TEV s dlhými nechtami ,dievčatám nevhodne nalíčeným.
14.Žiaci
zdravia všetkých zamestnancov školy pozdravom „Dobrý deň“(„Dobré ráno,
Dovidenia“). Žiak oslovuje všetkých zamestnancov školy „pán-pani“ s
pridaním funkcie, ktorú zamestnanec zastáva. Riaditeľ, zástupca, učiteľ,
psychológ, sekretárka, ekonómka, školník, kuchárka. Zoznam a pracovné pozície
zamestnancov s fotografiami sú na stránke školy .
15.Žiak
je povinný dodržiavať pravidlá používania skriniek :
a) žiak si vezme od
triedneho učiteľa kľúč od skrinky,
b) žiak na konci školského roka odovzdá triednemu
učiteľovi kľúčik od vyčistenej skrinky,
c) žiak používa skrinku na uloženie osobných vecí a
udržiava v nej čistotu a poriadok,
d) žiak má povinnosť
zaplatiť zálohu 5.- eur, ktorá sa použije pri strate kľúča, alebo poškodení skrinky,
e) poškodenie skrinky, jej olepenie, popísanie,
poškriabanie je hrubým porušením
školského poriadku,
f) v prípade
mimoriadnej situácie(označenie skrinky policajným psom cvičeným na
zisťovanie nepovolených látok), je skrinka
komisionálne otvorená, za
prítomnosti žiaka, krajnom prípade aj za jeho neprítomnosti.
1. Cez prestávku si žiak pripraví pomôcky na ďalšiu
vyučovaciu hodinu, správa sa slušne, neohrozuje zdravie svoje ani zdravie
svojich spolužiakov a vyučujúcich, umožní spolužiakom nerušene sa pripravovať
na nasledujúcu hodinu.
2. Na odbornom výcviku a odbornej praxi sú prestávky
prispôsobené pracovným činnostiam, pracovnému času pracovísk a na prestávku
odchádza žiak len po uvoľnení majstrom
OV, alebo inštruktorom OV .
3. Počas prestávok môžu žiaci navštíviť školský bufet za
predpokladu, že nebudú meškať na začiatok vyučovacej hodiny.
4. Do zborovne školy môžu vojsť žiaci len v nutných
prípadoch, aj to len v sprievode učiteľa.
5. Na vybavovanie administratívnych záležitostí v škole
využíva žiak určený čas, ktorý je
zverejnený na sekretariáte školy.
6. Žiak sa cez prestávky správa v súlade s morálnymi
zásadami správania sa na verejnosti a zariadeniu školy sa správa šetrne,
vyvaruje sa akéhokoľvek poškodenia.
7. Akékoľvek správanie , ktoré nie je v súlade s
pravidlami sa školského poriadku a poriadku správania sa na odbornom výcviku a
odbornej praxi sa postihuje
výchovnými postihmi, ktoré
odsúhlasuje pedagogická rada školy.
1. Pred odchodom z učebne žiak zanechá svoje miesto
upratané (stolička vyložená na lavicu, pomôcky , ktoré používal uložené na
miesto na to určené , smeti a prípadný odpad správne umiestnený do zberných
nádob).
2. Na pokyn vyučujúceho poslednej vyučovacej hodiny žiaci
opustia triedu, prezujú sa a opustia školskú budovu.
3. Po skončení vyučovanie nesmie žiak nechať svoje osobné
veci (prezuvky, pomôcky, oblečenie ), v učebniach.
4. Žiaci opúšťajú budovu len východom pre nich
určeným.
1. Každý žiak je aj v čase mimo vyučovania a počas
prázdnin žiakom školy a správa sa tak, aby nepoškodzoval dobré meno svojej
školy.
2. Mimoškolská činnosť žiakov nesmie byť na úkor
vyučovania.
3. Každý žiak si chráni svoje zdravie a zdravie iných, dbá
o svoju bezpečnosť a dodržiava dopravné predpisy.
1. Fajčiť,
šnupať, žuvať a užívať tabak v akejkoľvek podobe, užívať elektronickú cigaretu, v priestoroch a areáloch školy, ako
aj pri činnostiach organizovaných školou bez ohľadu na vek a súhlas
rodičov.
2. Užívať zdraviu
škodlivé látky, alkoholické nápoje, omamné látky, hrať hazardné hry.
3. Prinášaťdo
školy alebo na činnosti organizované školouveci ohrozujúce život a zdravie
( ostré predmety, zbrane, obranné spreje, a iné nebezpečné veci ).
4. Znečisťovať
steny, ničiť zariadenie učební, šatní a ostatných priestorov školy.
5. Manipulovať s vecami zabezpečujúcimi ochranu budovy a
majetok školy ( Hasiace prístroje, kamery, elektronický vrátnik ap.). Aj na
akciách usporiadaných školou , exkurzie, výlety ap.
6. Vzhľadom na charakter školy,nevhodne a neprimerane sa obliekať(roztrhané, vyzývavé oblečenie,
oblečenie s hanlivými nápismi, so symbolmi hnutí a organizácii smerujúcich k potláčaniu práv a slobôd
občanov ) a nosiť neprimerané doplnky.
7. Používať
internetpočas vyučovacích hodínbez
povoleniavyučujúceho.
8. V odborných počítačových učebniachmeniť nastavenia počítačov, počítačovej siete, tlačiarní a
nainštalovaných aplikácií.
9. Prijímať v priestore školy súkromné návštevy. V
mimoriadnych prípadoch sa návšteva musí ohlásiť na sekretariáte školy.
10. Nechať
si posielať súkromnú poštu do školy a využívať donáškové služby.
11. Akoukoľvek
formou propagovať rasizmus, fašizmus a antisemitizmus.
12. Parkovať
autá a motocykle v školskom areáli. Za prípadné škody a krádeže škola a. neručí.
13. Opúšťať
budovu školy počas vyučovania, prestávok
alebo v čase voľných hodín.
14. Nabíjať
mobily a tablety v škole. (Tablety je možné nabíjať len v prípade, ak
slúžia pre potreby
vyučovania.
15. Zakazuje
sa vykrikovať a vyhadzovať predmety z okna, opúšťať budovu školy oknom.
G. Ochrana majetku školy
1. Žiak je povinný chrániť pred poškodením majetok, ktorý
škola využíva na výchovu a vzdelávanie.
2. Žiak je povinný chrániť jemu zverené učebné pomôcky
(učebnice, pracovné náradie, počítače a iné vybavenie), ktoré sú mu bezplatne prepožičané za účelom vzdelávania
počas vyučovacieho procesu.
3. Ak žiak učebnicu stratí, poškodí tak, že sa nedá
naďalej používať ako učebná pomôcka ,
zaplatí škole finančnú náhradu, ktorá
je adekvátna k jej opotrebovaniu.
4. Žiak je povinný dodržiavať prevádzkový poriadok platný na praktickom vyučovaní a chrániť
majetok mu zverený počas praktického vyučovania.
H. Ochrana zdravia žiakov počas vyučovania
1. Žiaci a zamestnanci školy sú povinní dodržiavať
„Smernicu na zaistenie bezpečnosti a
ochrany zdravia žiakov v škole.“ S
ktorou sú oboznámení vždy na začiatku školského roka, pred začatím vyučovania v
odborných učebniach a dielňach. Školenie
pred mimoškolskou činnosťou, exkurziou, výletom, lyžiarskym výcvikom a
kurzom OŽaZ, účelové cvičenia, zahraničnou stážou v rámci projektov Erasmus +.
2. Smernica
vymedzuje povinnosti k zaisteniu bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov počas vyučovacieho procesu.
3. Zodpovednosť a právomoci na
ochranu zdravia žiakov a zamestnancov školy.
4. Osobitné povinnosti k zaisteniu bezpečnosti a ochrany
zdravia žiakov.
5. Určuje postup
pri školskom úraze a nebezpečnej udalosti.
6. Traumatologický plán- poskytnutie prvej pomoci zraneným , evakuáciu zranených
osôb.
7. Zásady bezpečného správania sa v škole.
8. Zásady bezpečného správania sa v školských odborných učebniach.
9. Zásady bezpečného správania sa na mimoškolských
akciách, exkurziách, výletoch, výcvikoch
a vzdelávacích kurzoch , zahraničných odborných stážach,
organizovaných školou.
10. .Povinnú
dokumentáciu potrebnú v zmysle platnej
legislatívy.
11. Riešenie
vzniknutých škodových udalostí na zdraví žiaka z poistky školy.
Na praktickom vyučovaní sú žiaci
povinní dodržiavať všetky všeobecné ustanovenia tohto školského poriadku a prevádzkového
poriadku praktického vyučovania. Sú povinnídodržiavať opatrenia zabezpečujúce bezpečnosť a ochranu zdravia pri
práci,ktoré platia na pracoviskách praktického vyučovania.
1. Žiak je povinný zúčastňovať sa praktického
vyučovania podľa stanoveného rozvrhu. V
prípade, že sa praktické vyučovanie z akéhokoľvek dôvodu nezúčastní (jeden
alebo viac dní), je povinný hlásiť učiteľovi praktického vyučovania resp.
majstrovi odborného výcviku (MOV) svoju neúčasť vopred alebo najneskôr do 24
hodín.
2. Návštevy u lekára sú akceptované len tie, ktoré sú
označené pečiatkou, dátumom, časom odchodu, podpisom ošetrujúceho lekára.
3. Spôsob ospravedlnenia neúčasti na praktickom vyučovaní
je totožný so spôsobom ospravedlnenia na teoretickom vyučovaní (bod. III/3),
ale žiak je povinný chýbajúce hodiny OV,
alebo ODP po dohode s hlavným MOV, UOP odpracovať.
4. Žiak má počas odborného výcviku nárok na prestávku v
celkovej dĺžke 30 min. počas učebného dňa. Táto doba môže byť rozvrhnutá do
dvoch prestávok, ktorých dĺžku a čas určí majster OV.
5. Prestávky žiakov, ktorí vykonávajú odborný výcvik a
odbornú prax na pracoviskách iných právnických alebo fyzických osôb sú rovnaké
ako prestávky zamestnancov na týchto pracoviskách.
6. Žiak je priradený majstrovi odbornej výchovy, ktorý mu
zadáva úlohy a kontroluje ich plnenie. Žiak je ale povinný rešpektovať aj
pripomienky ostatných prítomných majstrov odbornej výchovy a vedúcich
zmien.
7. Žiak prichádza na pracovisko včas najneskôr 15 min.
pred začatím jeho pracovnej doby. Pri nástupe je pripravený v pracovnom
oblečení s pracovnými pomôckami. Osobné veci má odložené v uzamknutej šatňovej
skrinke. Väčšie množstvo peňazí a cenné veci na pracovisko nenosí. Na pracovisku
nepoužíva mobilný telefón.
8. Ak žiak svojou nedbanlivosťou alebo laxným prístupom k
práci znehodnotí výrobky alebo školské pomôcky, je ich povinný finančne
nahradiť po nariadení riaditeľa školy.
9. Ak sa v rámci vyučovacích hodín odborného výcviku
nestihnú vybaviť zákazky, ktoré sa zabezpečujú pre hlavnú vyučovaciu činnosť
školy, môže sa MOV po dohode s vedením školy, dohodnúť so žiakom o vykonaní
prác po vyučovaní. So žiakom školy bude
spísaná dohoda o brigádnickej činnosti
v zmysle ZP a platných mzdových predpisov.
10. Pri
nástupe je pripravený v čistom pracovnom oblečení, v zmysle HACCP
(potravinárske odbory) je povinný splniť všetky hygienické predpisy, s
predpísanými pracovnými pomôckami.
11. Osobné
veci má odložené v uzamknutej šatňovej skrinke. Väčšie množstvo peňazí a cenné
veci na pracovisko nenosí. Na pracovisku nepoužíva mobilný telefón.
12. Žiak
je povinný s majetkom mu zvereným na vyučovaní odborného výcviku (nástroje,
stroje, suroviny), zaobchádzať šetrne a tak aby predišiel poškodeniu a stratám.
13. Akýkoľvek
výrobok, ktorý vznikne ako produkt počas vyučovania na odbornom výcviku,
alebo odbornej praxi je majetkom školy,
alebo organizácie kde sa praktické vyučovanie vykonáva a bude s ním nakladané v rámci
vnútorných predpisov organizácie.
14. Žiak
nemá právo svojvoľne si privlastniť, akýkoľvek výrobok, pracovný nástroj,
prípadne inú učebnú pomôcku používanú
počas praktického vyučovania. Ak tak urobí , je to považované za priestupok,
prípadne trestný čin a bude sa riešiť v
zmysle zákona.
15. Žiak
je povinný podrobiť sa kontrole OBP, hygienická kontrola , na pracovisku a môže mu byť udelené reštrikčné
(opustenie pracoviska, pokuta plnoletý žiak, opustenie pracoviska v prítomnosti zákonného zástupcu),výchovné opatrenie za prípadné porušenie predpisov.
Ďalšie povinnosti žiaka:
a) žiak má predpísané pracovné oblečenie, pomôcky má každý deň kompletné a čisté, nosí predpísanú
pracovnú obuv, v zmysle požadovaných
predpisov pre dané pracovisko.
b) vlasy musia byť
upravené, na OV nenosí prstene, náramky a pier cing,
c) nechty musia byť prirodzené, krátke, čisté,
nenalakované, (potravinárske odbory,
obchod a služby na vidieku)
d) fajčenie na pracovisku aj pred pracoviskom OV a ODP je prísne zakázané,
e) ak žiak svojvoľne opustí pracovisko aj na krátku dobu
bez vedomia majstra
OV, učiteľa OP, inštruktora, bude mu udelené výchovné
opatrenie,
f) po skončení pracovného týždňa žiak uvoľní skrinku v
šatni a nechá ju otvorenú a čistú pre ďalšiu pracovnú zmenu.
A.za vzorné správanie a vzorné plnenie povinností, za dobrú reprezentáciu
triedy a školy a za mimoriadne činy môže žiak dostať osobitnú pochvalu, a to
najmä:
ústnu alebo písomnú pochvalu od triedneho
učiteľa, majstra OV, riaditeľa
školy.
V osobitne odôvodnených
prípadoch, najmä ak ide o mimoriadne záslužný alebo statočný čin, môže žiakovi
udeliť pochvalu alebo iné ocenenie zástupca zriaďovateľa strednej školy,
zástupca štátnej správy v školstve alebo minister školstva, vedy, výskumu a
športu SR. Pochvala sa môže v odôvodnených prípadoch spojiť s udelením knižnej,
prípadne inej vecnej odmeny. Návrhy na udelenie pochvaly alebo iného ocenenia
sa prerokujú v pedagogickej rade. Pochvaly sa zapisujú do osobného spisu
žiaka.
B.1.Na posilnenie disciplíny, za menej
závažné previnenia voči školskému poriadku, zásadám spolunažívania, ľudským právam, mravným normám spoločnosti alebo
ak žiak narúša činnosť kolektívu, možno žiakovi uložiť:
a) napomenutie od triedneho učiteľa, MOV,
vychovávateľa
b) pokarhanie od triedneho učiteľa, MOV,
vychovávateľa,
c) pokarhanie od riaditeľa.
B.2. Žiakovi možno uložiť za
závažné alebo opakované previnenia voči školskému poriadku, zásadám spolunažívania,
ľudským právam alebo mravným normám spoločnosti
a) podmienečné vylúčenie zo štúdia,
b) vylúčenie zo štúdia.
Výchovné opatrenia podľa odseku B.2. možno uložiť žiakovi len vtedy,
ak skončil plnenie povinnej školskej
dochádzky.
1. Žiakovi je možné uložiť opatrenia vo výchove podľa
odsekov B.1. a B.2. po prerokovaní v pedagogickej rade do dvoch mesiacov odo
dňa, keď sa o previnení žiaka dozvedel pedagogický zamestnanec školy, najneskôr
však do jedného roka odo dňa, keď sa žiak previnenia dopustil. Za jedno
previnenie sa ukladá len jedno opatrenie vo výchove.
2. Pred uložením opatrenia vo výchove podľa odsekov B.1. a
B.2. treba previnenie žiaka objektívne prešetriť. Podľa potreby, najmä pri
posudzovaní závažného alebo opakovaného previnenia, sa na jeho prerokovanie za
účasti žiaka prizve zákonný zástupca žiaka, prípadne i delegovaný zástupca rady
školy.
3. Uloženie opatrenia vo výchove podľa odseku B.1. písmeno
a) sa oznamuje žiakovi spravidla pred kolektívom triedy alebo školy.
4. V rozhodnutí o uložení opatrenia vo výchove podľa
odseku 6 písm. a) určí riaditeľ školy skúšobnú lehotu, a to najdlhšie jeden
rok. Ak sa podmienečne vylúčený žiak v skúšobnej lehote osvedčil, riaditeľ
upustí od vylúčenia. Ak sa žiak v tejto lehote dopustí ďalšieho závažného
previnenia, riaditeľ uloží žiakovi opatrenie vo výchove podľa odseku B.2. písm.
b).
5. Na rozhodovanie riaditeľa podľa odseku B.1. písmeno c)
a B.2. písmeno a) sa nevzťahuje všeobecno - záväzný právny predpis o správnom
konaní.
6. Opatrenie vo výchove sa zaznamenáva do osobného spisu
žiaka. Opatrenie vo výchove udelené, resp. uložené neplnoletému žiakovi
oznamuje riaditeľ zákonnému zástupcovi žiaka písomne.
7. Vymedzenie dôvodov, ktoré sa považujú za previnenia
voči školskému poriadku:
a) menej závažné previnenia:
- opakované záznamy v pedagogickej dokumentácii,
- neospravedlnená účasť na vyučovaní vrátane
neskorých príchodov na vyučovanie,
- znečisťovanie priestorov školy,
- ničenie školského majetku,
b) závažné previnenia:
- fajčenie v areáli školy a na akciách
organizovaných školou,
- požívanie alkoholických a návykových látok v
areáli školy a na akciách organizovaných školou,
- falšovanie lekárskych potvrdení,
- nosenie do školy alebo na školou organizované
akcie veci ohrozujúce život alebo zdravie, ako napr. zbrane, výbušniny,
cigarety, drogy,
- šikanovanie,
- verbálna (ústna) a neverbálna (písomná)
propagácia a podpora hnutí smerujúcich k potláčaniu práv a slobôd občanov podľa
§ 260 Trestného zákona,
- v dobe podmienečného vylúčenia opakovaná
neospravedlnená účasť na vyučovaní, preukázateľný nezáujem o štúdium a zvlášť
závažné a opakujúce sa priestupky.
8. V prípade oprávneného podozrenia z užitia alkoholu,
respektíve inej návykovej látky u žiaka, zodpovedný pedagogický
zamestnanec kontaktuje vedenie školy . Vedenie školy zvolí postup podľa veku žiaka. Kontaktovanie osoby zodpovednej za OBP na škole(plnoletá osoba),
rodičia(neplnoletá osoba), polícia ap.
Udelenie
výchovných opatrení podľa počtu hodín neospravedlnenej absencie a podľa počtu neskorých príchodov na
vyučovanie a odchodov z vyučovacej hodiny
Počet hodín neospravedlnenej absencie | Počet neskorých príchodov na vyučovanie odchody z hodiny | Opatrenia vo výchove |
1 – 8 | 1 – 5 | Napomenutie triednym učiteľom |
9 - 16 | 6 – 11 | Pokarhanie triednym učiteľom |
17 - 30 | 12 a viac | Pokarhanie riaditeľom školy |
31 - viac | | Podmienečné vylúčenie zo štúdia |
opakovanej v podmienke | | Vylúčenie zo štúdia |
Navrhnuté podmienečné vylúčenie
a vylúčenie zo štúdia sa bude posudzovať individuálne u každého žiaka na
zasadnutí pedagogickej rady.
1. Klasifikáciu správania navrhuje triedny učiteľ po
prerokovaní s učiteľmi a schvaľuje riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej
rade.
2. Pri hodnotení a klasifikácii žiaka sa zohľadňuje
plnenie ustanovení školského poriadku a ďalších vnútorných predpisov školy a
dodržiavanie stanovených pravidiel správania, ľudských práv a práv dieťaťa,
dodržiavanie mravných zásad správania sa v škole a na verejnosti počas aktivít
súvisiacich so štúdiom na strednej škole. Pri klasifikácii sa v jednotlivých
prípadoch prihliada na zdravotný stav žiaka.
3. Správanie žiaka sa klasifikuje podľa kritérií uvedených
v odsekoch 4 – 7.
4. Stupňom 1 –
veľmi dobrésa žiak klasifikuje, ak dodržiava ustanovenia školského
poriadku a ďalších vnútorných predpisov školy a riadi sa nimi. Dodržiava
morálne zásady a pravidlá spolunažívania v kolektíve a vo vzťahu k učiteľom.
Ojedinele sa môže dopustiť menej závažných previnení.
5. Stupňom 2 –
uspokojivésa žiak klasifikuje, ak jeho správanie je v súlade s
ustanoveniami školského poriadku a ustanoveniami ďalších vnútorných predpisov
školy, morálnymi zásadami a pravidlami spolunažívania vzhľadom k spolužiakom a
učiteľom. Žiak sa dopustí závažnejšieho priestupku alebo sa opakovane dopúšťa
menej závažných priestupkov voči ustanoveniam školského poriadku.
6. Stupňom 3 –
menej uspokojivésa žiak klasifikuje, ak sa dopustí závažného priestupku
voči školskému poriadku a ďalším vnútorným predpisom školy alebo sa aj po
udelení druhého stupňa klasifikácie správania dopúšťa závažnejších priestupkov
voči morálnym zásadám a pravidlám spolunažívania, porušuje ľudské práva
spolužiakov, pedagogických zamestnancov alebo ďalších osôb.
7. Stupňom 4 –
neuspokojivésa žiak klasifikuje, ak jeho správanie je v rozpore s
ustanoveniami školského poriadku a s ustanoveniami ďalších vnútorných predpisov
školy, s právnymi a etickými normami spoločnosti, výrazne porušuje ľudské práva
spolužiakov, pedagogických zamestnancov alebo ďalších osôb. Dopustí sa
závažných previnení, ktorými vážne ohrozuje výchovu ostatných žiakov. Zámerne
narúša činnosť žiackeho kolektívu.
8. Klasifikácia správania žiaka sa zaznamenáva do
katalógového listu žiaka.
9. Žiak nadstavbového, pomaturitného a vyššieho odborného
štúdia sa v súlade s osobitným predpisom neklasifikuje so správania.
10. Podmienky
pre hodnotenie a klasifikáciu žiakov sú stanovené v Školských vzdelávacích
programoch školy. Žiaci sú s nimi oboznámení na začiatku školského
roku.
1. Hodnotenie a klasifikácia prospechu žiakov počas štúdia
(priebežné a na konci klasifikačného obdobia) sa riadi vnútorným systémom
kontroly a hodnotenia žiakov SOŠOaS Krupina, ktorý je súčasťou ŠkVP.
2. Ak žiak vymešká v školskom polroku z vyučovania viac
ako 150 hodín, bude mu nariadené preverenie získaných vedomostí a
zručností príslušným vyučujúcim (nariadené
preskúšanie).
3. Žiak môže byť neklasifikovaný z príslušného
vyučovacieho predmetu z týchto dôvodov:
a. neabsolvuje minimálny predpísaný počet skúšaní z
vyučovacieho predmetu podľa ŠkVP,
b. žiak sa vyhýba vyučovacím hodinám,
c. ak sa žiak nezúčastní nariadeného preskúšania z
príslušného vyučovacieho predmetu,
d. ak sa žiak opakovane nezúčastňuje na vyučovaní a
nespolupracuje s vyučujúcim, triednym učiteľom.
4. Žiak nebude klasifikovaný z predmetu odborný výcvik, ak
počas školského roka neabsolvuje predpísaný počet vyučovacích hodín z predmetu
odborný výcvik (podľa ŠkVP). Klasifikácia sa uskutoční v náhradnom termíne
určenom riaditeľom školy. Žiak je povinný nahradiť si do termínu stanoveného
riaditeľom školy, neabsolvované hodiny odborného výcviku podľa dohody s hlavným
majstrom odbornej výchovy a súčasne úspešne absolvovať komisionálnu skúšku. Ak
žiak nesplní obidve podmienky, bude klasifikovaný stupňom prospechu
nedostatočný.
5. Žiak musí absolvovať
zákonom stanovený počet hodín odborného výcviku počas štúdia, aby mohol
získať výučný list. Ak túto povinnosť nemôže z akéhokoľvek dôvodu splniť,
nariaďuje sa mu v čase prázdnin doplniť si chýbajúce hodiny OV (odpracovanie v
dielňach OV, u zamestnávateľov a pod.). O forme náhrady a mieste OV rozhodne
riaditeľ školy.
Zákonným zástupcom dieťaťa je
jeho rodič alebo iná fyzická osoba, ktorá má dieťa zverené do osobnej
starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu.
Zákonný zástupca má právo vybrať
pre svoje dieťa školu, ktorá poskytuje výchovu a vzdelávanie podľa školského
zákona, zodpovedajúcu schopnostiam, zdravotnému stavu, záujmom a záľubám
dieťaťa, jeho vierovyznaniu, svetonázoru, národnosti a etnickej príslušnosti.
Toto právo na slobodnú voľbu školy možno uplatňovať v súlade s možnosťami
výchovno-vzdelávacej sústavy.
Zákonný zástupca má právo :
1. Žiadať, aby sa v rámci výchovy a vzdelávania v škole
poskytovali deťom a žiakom
informácie a vedomosti vecne a mnohostranne v súlade so súčasným
poznaním sveta a v súlade s
princípmi a cieľmi výchovy a
vzdelávania.
2. Oboznámiť sa s výchovno-vzdelávacím programom školy a
školským poriadkom.
3. Byť informovaný o výchovno-vzdelávacích výsledkoch
svojho dieťaťa.
4. Na poskytnutie poradenských služieb vo výchove a
vzdelávaní svojho dieťaťa.
5. Zúčastňovať sa výchovy a vzdelávania po predchádzajúcom
súhlase riaditeľky školy. 6. Vyjadrovať
sa k výchovno-vzdelávaciemu programu školy prostredníctvom orgánov školskej samosprávy.
7. Byť prítomný na komisionálnom preskúšaní
svojho dieťaťa po predchádzajúcom súhlase riaditeľa školy.
Zákonný zástupca je povinný:
1. Vytvoriť pre dieťa podmienky na prípravu na výchovu a
vzdelávanie v škole a na plnenie školských povinností.
2. Dodržiavať podmienky výchovno-vzdelávacieho procesu
svojho dieťaťa určené školským poriadkom.
3. Dbať na sociálne a kultúrne zázemie dieťaťa a
rešpektovať jeho špecifiká a iné výchovno-vzdelávacie potreby.
4. Informovať školu o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho
dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných
skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy
a vzdelávania.
5. Nahradiť škodu, ktorú žiak úmyselne zavinil.
Zákonný zástupca dieťaťa je
povinný zabezpečiť plnenie povinnej školskej dochádzky dieťaťom a dbať o to, aby dieťa dochádzalo do školy
pravidelne a včas.
Dôvody neprítomnosti dieťaťa na
výchove a vzdelávaní doloží dokladmi v súlade so školským poriadkom.
Za porušenie školského poriadku
sa považuje okrem tu stanovených pravidiel aj:
1. Úmyselné konanie proti dobrým mravom, proti ľudskej
dôstojnosti, proti právam spolužiakom
2. Spôsobenie škody, či už úmyselné alebo z nedbanlivosti.
3. Spôsobenie ujmy na zdraví žiakom alebo zamestnancom
školy.
1. Školský poriadok školy vydáva riaditeľ školy po
prerokovaní v Pedagogickej rade a v Rade školy pri SOŠOaS, M. R. Štefánika 8,
963 01 Krupina.
2. Zmeny a doplnky školského poriadku vydáva riaditeľ
školy kedykoľvek v priebehu školského roka s dátumom zmeny na základe
prerokovania v Pedagogickej rade a v Rade školy pri Strednej odbornej škole
obchodu a služieb v Krupine.
3. Školský poriadok školy sa stáva záväzným pre žiaka po
oboznámení sa s jeho obsahom na prvej triednickej hodine na začiatku školského
roka, čo potvrdí svojim podpisom.
Školský poriadok nadobúda
účinnosť dňa 31. 3. 2023
......................................
Mgr.
Anna Borbuliaková
riaditeľka školy
Prerokovaný v pedagogickej rade
dňa ......................
Prerokovaný v Rade školy dňa
.............................
..........................................
predseda rady školy
Prerokovaný v Žiackej rade školy dňa
....................
........................................... predseda žiackej rady
Svojim podpisom potvrdzujem, že som bol/bola
oboznámený/oboznámená so školským poriadkom a budem ho dodržiavať:
Trieda:
Meno a priezvisko žiaka podpis
žiaka
Priložené dokumenty
Dátum | Názov | Veľkosť a typ |
---|---|---|
03. 04. 2023 | školský.poriadok doplnený od 1.4. 2023 SOSOaS KA 2022-23 | 607 kB [pdf] |